Je cukr v ovoci nezdravý?

Další a další výzkumy naznačují, že cukr je klíčovým faktorem pro zvýšení výskytu nadváhy a obezity a není proto divu, že se vyskytují otázky kolem konzumace ovoce. I když bylo ovoce vždy považováno za zdravou alternativu stravy, podílu cukru v něm není přiměřený. Takže je cukr v ovoci nezdravý nebo je jedno jablko denně stále dobrým nutričním doporučením?

Jaké jsou nutriční výhody ovoce?

Přes obsahující cukr je ovoce neuvěřitelně důležitým zdrojem vitamínů, minerálů a vlákniny ve stravě. Nejen, že poskytuje všechny tyto cenné živiny, ale činí tak bez přidání příliš mnoha kalorií ve stravě, protože většina ovoce obsahuje vysokou hladinu vody.

Jaký typ cukru je v ovoci?

Hlavním cukrem v ovoci je fruktóza, která v poslední době získala hodně špatný zvuk vzhledem k její přítomnosti v sirupu s vysokým obsahem fruktózy kukuřice, látky, která pronikla do potravinového řetězce (v USA) a existuje názor, že má značný dopad na zdraví. Kromě toho, že je v ovoci, je fruktóza také jednou ze struktur cukru, které tvoří sacharózu, kterou známe jako stolní cukr.

Nicméně, množství fruktózy přirozeně se vyskytující v ovoci, zelenině a látkách jako je med je velmi malé ve srovnání s hodnotami, které se nacházejí v komerčně vyráběných nealkoholických nápojích a potravinách. Množství fruktózy v ovoci se mění podle druhu, jablka, meloun, hrozny a mango patří mezi ty s nejvyšší úrovní. Ovoce také obsahuje různá množství glukózy v menších množstvích.

Je fruktóza nezdravá?

Ačkoli existují důkazy o tom, že nadměrný příjem sacharózy a tedy i fruktózy, jež je jednou ze složek tohoto cukru, je zdraví škodlivé, nejsou dostatečné důkazy na podporu teorie, že fruktóza působí na tělo jako "jed", jak se v poslední době hodně tvrdilo v tisku.

Existoval jistý náznak, že účinek na mozek a hormonální reakce při konzumaci fruktózy je odlišný ve srovnání s účinkem glukózy, což má za následek snížení pocitu sytosti a případně tendenci k větší konzumaci jídla. Avšak existují také některé pozitivní výsledky, v jedné studii se např. naznačuje, že fruktóza je užitečné pro diabetiky při řízení hladiny cukru v krvi. Nicméně musí být shromážděno více důkazů, abychom získali jasnější představu o tom, co se přesně v těle děje.

Většina Američanů konzumuje příliš mnoho cukru, což pravděpodobně zvyšuje riziko vzniku nadváhy a obezity, diabetu 2. typu a dalších civilizačních chorob. Nicméně neexistuje žádný jasný důkaz o tom, že fruktóza hraje větší roli než glukóza nebo jiné cukry, s výjimkou toho, je-li fruktóza používána v tak velkém množství v potravním řetězci, že by proto mohla být přispívajícím faktorem.

Pokud jde o fruktózu, nacházející se v ovoci, je třeba si uvědomit, že její množství je malé ve srovnání s tím, které se přidává do komerčních potravin a nápojů. Až když se v potravinovém řetězci objevil sirup s vysokým obsahem fruktózy kukuřice, objevila se spojitost s civilizačními chorobami, a to i přesto, že ovoce a zeleninu lidé po léta jedli bez zjevného zdravotního rizika. I ovoce dodává potravě část fruktózy, její malé množství a přítomnost vlákniny v ovoci však znamená, že má zcela odlišný metabolický účinek na tělo, než ta, která se přidává do potravin nebo nápojů bez vlákniny a není žádný důkaz o tom, že působí vašemu tělu nějakou škodu.

Špatná absorpce fruktózy

U malé skupiny lidí, může nadměrný příjem fruktózy být spojen s příznaky dráždivého tračníku, jako je plynatost a průjem. Fruktóza se liší od jiných cukrů v tom, že nemůže být absorbována přímo z tenkého střeva do krevního oběhu, ale potřebuje k tomu pomoc glukózy, protože člověk nemá správný transportní mechanismus pro samotné molekuly.

V mnoha případech je glukóza přítomna ve stejném zdroji potravy a usnadňuje tento proces, nicméně pokud má potravina více fruktózy než glukózy, všechna fruktóza se nevstřebá a přejde do tlustého střeva, kde působí jako potrava pro bakterie. Pro některé lidi to může mít za následek nepříjemné příznaky a může být pro ně prospěšné vyhnout se potravinám s vysokým obsahem fruktózy, nebo tomu, aby snědli příliš mnoho potravin obsahujících fruktózu na jeden zátah.

Měl by být omezen příjem ovoce?

Pokud jste jedním z výše uvedených osob, pro které vysoká spotřeba fruktózy přináší nežádoucí příznaky, není potřeba omezovat ovoce za účelem kontroly příjmu fruktózy. Nutriční výhody široké škály ovoce ve stravě zdaleka převáží případné riziko nadměrného příjmu fruktózy z tohoto zdroje.

Říkali jsme, že ovoce obsahují kalorie a lze doporučit, aby jejich příjem zůstal na rozumné úrovni, pokud sledujete svou váhu. Dva kusy ovoce denně jsou rozumné množství a poskytnou dostatečné množství živin. Dejte si pozor na mléčné koktejly s ovocem a ovocné džusy, které mohou obsahovat mnoho kousků ovoce, neboť mívají vyšší obsah kalorií, a také působí větší zátěž fruktózy.

I když účinky fruktózy na lidský organismus, pokud jde o hmotnost a rozvoj onemocnění, jsou stále trochu nejasné, je rozumné snažit se omezit celkový příjem přidaných cukrů kde je to možné. Budete-li vařit z čerstvých surovin, vyhnete-li se kde je to možné, sladkým nápojům a potravinám a zahrnete-li do své stravy širokou škálu celozrnných výrobků, lze se nadměrné konzumaci fruktózy z přidaných zdrojů snadno vyhnout.

Autor: Magazín o zdraví, nemocech, hubnutí, dietě, bylinkách a diskuzní forum

Ordasoft Social Comments and Sharing Free

Komentáře