vitamíny

Vitamíny jsou nezbytné pro správný průběh řady pochodů v organismu. Organismus si však není schopen vytvořit vitamíny sám, proto je nezbytné je přijímat v jídle. Nedostatky vitamínů mohou způsobovat různé zdravotní potíže a nemoci i zhoršení kondice. Pokud se však živíme správně, jíme stále všechny skupiny potravin, tedy hrubozrnné, tmavé pečivo, ovesné vločky, mléčné výrobky, vejce, zeleninu a ovoce, nemusíme se nedostatku vitamínů bát.

Vitamín A, často nazývaný vitamínem zraku

Je nezbytný pro udržení hezké zdravé kůže a sliznic zejména v trávicí soustavě a horních cestách dýchacích, což je důležité pro ochranu před infekcemi. Jeho nedostatek může způsobit tzv. šeroslepost – zhoršená zraková ostrost za šera. V případě dlouhodobého nedostatku může dojít až k osychání rohovky, tvorbě defektů na rohovce a jejich jizvením může dojít až ke slepotě. Krom poruch zraku jsou přítomny i poruchy imunitního systému, roste náchylnost k infekcím. Sliznice bez dostatku vitamínu A vysychají a ztrácí svou bariérovou funkci. Mikroorganismy snáze pronikají do těla oslabenými a křehkými sliznicemi a oslabený imunitní systém jim nedokáže čelit. Nedostatkem trpí i pokožka. Je zpomaleno její hojení a regenerace. Ztrácí elasticitu, je na pohled šupinatá a suchá. Podobně jsou na tom vlasy i nehty – křehké, lámavé, bez lesku. Snižuje se i libido. Nedostatek vitamínu A provázejí i poruchy funkce trávicího traktu. Jedná se o nechutenství, průjmy či postižení jater. Na nervové soustavě se nedostatek projevuje zhoršeným soustředěním a únavou. V potravinách rostlinného původu (např. mrkev, papája, mango, meruňky, nektarinky, broskve, třešně, špenát, brokolice, hrách, kapusta, řeřicha) ho přijímáme jako provitamin betakarotén. Vitamín A lze rovněž nalézt v mléku, másle, vejcích, ledvinkách a játrech.

Vitamíny skupiny B

Chrání a posilují nervy, kůži, svaly a oběhový systém. Jejich nedostatek může zavinit poruchy funkce centrální i periferní nervové soustavy, poruchy činnosti srdce, nedostatečnou tvorbu červených krvinek a poruchy ve vodním hospodaření organismu. Potřeba těchto vitamínů je větší u kuřáků a velkých konzumentů kávy. Zdroji vitamínů skupiny B jsou zejména pivovarské kvasnice, med, ořechy, sója, mléko, tvaroh, játra, ledviny, maso vepřové, hovězí, krůtí, rybí, obiloviny, vejce, semena slunečnice, luštěniny, listová zelenina.

Vitamín C

Vitamí C je silný antioxidant, který chrání tělo před vlivy tzv. volných radikálů a tím zpomaluje rozvoj kardiovaskulárních nemocí, rakovinného bujení a degenerativních pochodů. Je také zapojen do tvorby kolagenu a elastinu, čímž zlepšuje kvalitu nejen pokožky, stěn cév, ale i kostí a chrupavek. Zpomaluje stárnutí a podporuje hojení. Výrazně ovlivňuje funkce imunitního systému, posiluje ho v boji proti infekci a naopak tlumí zánětlivé pochody. Nedostatek způobuje únavu, krvácení z dásní až ztrátu zubů, špatné hojení ran, sníženou odolnost vůči infekcím. Zdrojem vitamínu C jsou zejména citrusy, dále kedluben, černý rybíz, papriky, v zimě a předjaří na okně pěstovaná řeřišnice, petrželová nať, kopr.

Vitamín D, protikřivičný vitamín

Vitamín D reguluje množtví vápníku v organismu. Vytváří se v kůži účinkem slunečních paprsků a je nezbytný pro správné zavápnění kostí a zubů. Při jeho nedostatku v dětském věku je narušena tvorba kostí, zubů a chrupavek. Pokud jsou příznaky rozvinuté, mluvíme o rachitidě neboli křivici. Typickými znaky jsou deformity kostí, křehkost a lámavost doprovázená poruchou růstu. Dospělí jsou postiženi spíše osteomalacií či osteoporózou, kdy jsou kosti křehké a lámavé. Zuby jsou náchylné ke kazivosti. Je také zhoršena funkce imunitního systému, a tím i vyšší vnímavost k infekcím, ale také k rozvoji nádorových onemocnění.

Vitamín E, vitamín mládí

Účastní se tvorby červených krvinek, chrání tělo před tzv. volnými radikály, jež stojí za vznikem civilizačních a degenerativních onemocnění (národy, kornatění tepen…), zvyšuje obranyschopnost organismu, snižuje intenzitu zánětlivých procesů, např. i u revmatických onemocnění. Je pomocníkem při léčbě neplodnosti. Při jeho nedostatku se nejčastěji dostavují poruchy svalové a nervové, to je provázeno únavou, snížením výkonnosti. Zdroji vitamínu E je především čerstvá listová zelenina, pšeničné klíčky a rostlinné oleje, lněná, sezamová a slunečnicová semena, mák, sója, ořechy, ovesné vločky, játra, vejce, máslo.

Vitamín K

Vitamín K je důležitý pro výrobu látek odpovědných za srážení krve. Též napomáhá v boji proti osteoporoze a zubním defektům. Nedostatek se projevuje snadnou tvorbou modřin, prodlouženým krvácením a též zvýšenou lámavostí kostí. Zdroji vitamínu K jsou kapusta, květák, zelí, špenát, zelené fazolky, hrách,brokolice, ale také maso, játra, rostlinné olej či pistáciové oříšky, jahody či šípky.

Autor: Magazín o zdraví, nemocech, hubnutí, dietě, bylinkách a diskuzní forum

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele roogis2
roogis2 odpvěděl/a: #2
Pekny clanek, dekuji za nej. Osobne jim vitaminy jenom ve forme pestre stravy.
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #3
děkuju za hezkýkk přehled základních vitamínu. Je to hezky rozepsané včetně potravin, které se mají jíst, abysme dostali co nejvíc vitaminu do těla. Dá se říct, že mám všechny tyto potraviny ráda. A je fakt, že raději jím zeleninu a ovoce než vitaminové preparáty.