Vařit chutně se dá i bez soli

V jisté pohádce se říká, že sůl je nad zlato. I společnost se v nás snaží vyvolat dojem, že se bez soli v kuchyni při přípravě pokrmů zkrátka neobejdeme. Zda solit či nesolit je věčné téma k diskuzi, tomu se ale v dnešním článku věnovat nechceme. I když se na tohle téma stále vedou spory, je důležité podotknout, že naše tělo sůl potřebuje – sůl totiž obsahuje sodík, draslík a jód a ty jsou pro naše tělo nezbytné.

Doporučená denní dávka soli je 5 g. My vás prostřednictvím následujících řádků rozhodně nechceme nabádat k tomu, abyste sůl vynechali úplně – víme totiž, že ji naše tělo potřebuje, naopak vám poradíme, jak a čím ji v kuchyni nahradit, abyste zbytečně nepřekračovali doporučené množství. I když je sůl důležitá, není radno to s ní přehánět.

Jak si v kuchyni poradit i bez soli

Existuje hned několik způsobů, prostřednictvím kterých můžete dát vámi připravovaným jídlům chuť i bez toho aniž byste si prsty ušpinili od soli. Pokud si je osvojíte, budou vaše pokrmy zdravější a vy tím pádem nebudete své tělo zatěžovat zbytečnou solí. Navíc i bez soli muže jídlo chutnat skvěle. A vy se o tom již brzy jistě přesvědčíte!

1. Bylinky

Bylinky jsou to pravé ořechové pro vaše pokrmy. Bohužel si spousta lidí neuvědomuje, jak hodně jim čerstvé či sušené bylinky mohou v kuchyni pomoci. Přikláníme se spíše k používání čerstvých bylinek, které přeci jen mají lepší a výraznější chuť a vůni nežli ty sušené. Nebudete-li ale mít čerstvé bylinky po ruce, stejně tak si vystačíte s těmi sušenými, navíc si z nich můžete vytvořit vlastní kořenící směs.

Jak a kde bylinky použít?

Pokud si nad touto otázkou lámete hlavu i vy, dovolíme si upozornit, že každá bylinka má jinou chuť a vůni, a proto se hodí do různorodých pokrmů. Například s citronovým tymiánem pro jeho osvěžující chuť skvěle dochutíte ryby a mořské plody, pro tyto účely se hodí i citronová meduňka.

Zkombinujete-li mátu s medem, získáte vynikající marinádu na veškerou drůbež. Oblíbený libeček se stane nedílnou součástí vašich polévek a vývarů, ovšem pozor – je poměrně výrazný a nesmí se to s ním přehánět.

Oregano a bazalka jsou jasnou volbou při přípravě italských pokrmů, po rozmarýnu naopak sáhněte v případě, kdy budete chtít dochutit mleté maso či brambory.

2. Citrón

Že si neumíte představit vyměnit sůl za citrón? To jen proto, že jste to asi ještě nikdy nezkusili! Citrón představuje v dochucování šikovného pomocníka, na kterého můžete s klidným svědomím vsadit svou horkou kartu. Hodí se především na kuřecí maso, které díky němu bude křehké a velice šťavnaté. Stejně tak můžete šťávu z citronu použít do nejrůznějších salátů a zálivek.

3. Chlorid

Tímto způsobem dochucování s největší pravděpodobností překvapíme možná úplně všechny. Jedná se ale o poměrně známý způsob dochucování, kterého se určitě nemusíte bát. Ve specializovaných prodejnách zdravé výživy si můžete koupit chlorid – a to buď draselný, vápenatý nebo hořečnatý.

Lékaři se přiklání k používání chloridu draselného, který představuje plnohodnotné a především bezpečné dochucovadlo. Jeho stinnou stránkou je kovová pachuť, na kterou se dá ale velmi brzy zvyknout.

 

 

Musíte být přihlášení