Tamarind - Tamaryšek

Tamarind indický, Tamaryšek, kyselé datle, indické datle neboli Tamarindus indica je stálezelený tropický strom (dosahující výšky až 15 metrů), původem ze subsaharské Afriky. Nyní je pěstovaný v tropických oblastech, zejména ale v Indii. Tamarindu se daří v obdobích sucha a také v savanách a chudých půdách v nížinách tropů či březích řek. Objevuje se i na zplaněných březích potoků a v blízkosti termitišť. Naopak nemá rád oblasti s hojnými dešťovými srážkami a monzunovými lijáky. Má zpeřené listy a jemně zaškrcované plody.

Obsahové látky

V kuchyni i lékařství se používají se jeho pokřivené lusky s tvrdou slupkou a měkkou, tmavou dužinou. Ta je zdrojem železa, hořčíku, fosforu a mědi. Tamarind obsahuje i niacin, thiamin, pyridoxin, vitamín C, vlákninu, pektiny, polysacharidy. Je účinným antioxidantem a dokáže snížit hladinu LDL cholesterolu.

Význam

Dužina plodů obklopuje semena a je konzumuje se za syrova, ale může se i vařit nebo sušit. Díky kyselé chuti je i dochucovadlem nápojů a pokrmů, například worcestrové omáčky či omáček na steaky. Má využití i v lékařství, a to při snižování horeček, bojuje protizácpě či kurdějím. Je používán především v Indii i tropické Americe. Semena se lisují a jejich olej se užívá v potravinářském průmyslu. V tropických oblastech je tamarind pěstován pro svou krásu i stínící schopnosti. Dožívá se až dvou seti let.

Tamarindová pasta

Tamarindová pasta chutná sladkokysele a svou chutí je podobná švestkám či povidlům. Dřeň má vysokou cukernatost (až 35 procent) a hodí se k přípravě kořeněných omáček, osvěžujících nápojů, čatní a také do rýžových či zeleninových pokrmů. Je vhodná i pro vegetariány. Jelikož je bohatá na vlákninu a bílkoviny, vápník, fosfor i železo, ale i kyseliny, působí mírně projímavě.

Tamarind recepty

Dužina se pro svou sladkokyselou chuť hodí do dortů, cukrovinek, čatní, marinád i do polévky, která se jmenuje thajská Laksa. Do misky vložíme šalotku, česnek, jednu chili papričku, čerstvý zázvor podle chuti a tamarind. Zalejeme vodou a rozmixujeme do hrubší struktury. Do hrnce nalejeme arašídový olej, který zahřejeme, dáme do něj výše popsanou směs a opražíme ji. Přidáme laksa pastu a vaříme za stálého míchání po dobu pěti minut. Pak dolejeme vodou a přidáme citronovou trávu. Dolejeme čistým kuřecím vývarem a krátce povaříme. Poté přidáme kokosové mléko. Kuřecí prsa a hřiby nakrájíme na tenké plátky a přidáme do polévky. Vaříme deset minut a na poslední chvíli přidáme předvařené krevety, jarní cibulku, nakrájenou koriandrovou nať a opražené tofu. Samostatně dáme povařit rýžové nudle a přichystáme si fazolové klíčky, holubí vajíčka, limetku nebo nakrájené feferonky na ozdobu. Laksa má být konzistencí řidší omáčkou a je jednou z nejlepších asijských polévek.

Připravit si můžeme i výborně tamarindové kuře. Z kuřecích stehen stáhneme kůži. Dáme je do hrnce, zalejeme vodou a přikryjeme pokličkou. Vaříme po dobu 20 minut a poté je necháme zchládnout a okapat. Smícháme tamarind, koriandr, kurkumu a česnek a touto směsí potíráme stehna. Poté je zakryjeme a marinujeme v ledničce po dobu dvou alespoň dvou hodin. Na pánvi rozehřejeme arašídový olej, přidáme šalotku, chili a restujeme tři minuty. V druhé pánvi rozehřejeme olej na střední teplotu a smažíme v něm kuřecí stehna, až mají zlatohnědou barvu. Podávejte kuřecí stehna s osmaženou chili směsí.

Tamarind čaj

Čaj z tamarindu pomáhá při snižování horečky, povzbudí trávení a vylučování žluče. Má antiseptické účinky, proto je vhodný při zánětech v krku, zánětech očních spojivek či hemeroidech. Dokáže zmírnit úpal i otravu jídlem, stabilizovat tlak a snižovat teplotu. Naopak dokáže zvýšit hemoglobin.

Tamarind malabarský

Tamarind malabarský neboli Garcinie kambodžská, latinsky Garcinia cambogia, je keř, který roste v jihovýchodní Asii. Jeho plody mají tvar tykvičky a užívají se na vaření. Po mnoho staletí se v Indii garcinia používala jako indické ovoce nebo koření v tradiční ájurvédské medicíně. Extrakt ze slupek má velké množství kyseliny hydroxycitronové. Ta přispívá k lepšímu metabolismu tuků, k redukci tělesné váhy a k lepšímu trávení i zažívání.

Autor: Magazín o zdraví, nemocech, hubnutí, dietě, bylinkách a diskuzní forum

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #2
Zajímavý a poučný článeček. O tomto stromku jsem ještě neslyšela. Plod vypadá tedy trochu nevábně, ale to asi není tolik podstatné. Stejně ho těm Indům závidím a tak si říkám, jestli k tomu máme u nás nějaký evropský ekvivalent.