Sója

Existuje mnoho nejasností kolem přínosů nebo škodlivých účinků na lidské zdraví, které sója může mít. Byly provedeny četné studie, vyšetřující účinky sóji na různé aspekty zdraví a lidské tělo, ale mnohé z těchto studií přinesly rozporné výsledky nebo byly založeny na asijské populaci, kde se konzumace sóji liší od západního světa. V nedávné době byl přínos sóji zpochybňován a v médiích byly diskutovány případné bezpečnostní problémy, což zanechalo i další nejasnosti týkající se toho, zda bychom měli sóju konzumovat, kolik bychom jí měli konzumovat, a je-li pro naše zdraví skutečně prospěšná.

Co je sója?

Sója je rostlina, pocházející z jihovýchodní Asie a byla shledána jako obvyklá část asijské stravy po celá staletí, ale od svého zavedení do Evropy v roce 1700 vzrostla její popularita a dostupnost v západním světě.

Sója je dobrým zdrojem bílkovin, a je považována za vynikající náhradou mléčných výrobků a za alternativní zdroj bílkovin pro vegany, vegetariány a osoby s nesnášenlivostí laktózy. Existuje obvykle mnoha různých formách, včetně sojových bobů, sójové mouky, tofu, sójového mléka a jogurtu, sójových párků v rohlíku, miso (přípravek z fazolí, v japonské stravě), sojového sýru a dokonce i sojových nudliček.

Sója je bohatá na izoflavony, sloučeniny, o nichž se předpokládá, že mají mít zdravotní výhody, stejně jako na bílkoviny a vlákninu. Má také nízký obsah tuku a poměrně nízký obsah kalorií v některých svých formách, což z ní činí ideální potravinovou náhradu masa pro ty, kteří sledují svou váhu nebo pro vegetariány.

Jaké jsou přínosy sóji?

Výzkum ukazuje, že sója může mít přínos v prevenci a léčbě řady nemocí, avšak v některých případech rozdíly mezi studiemi ukazují, že je zapotřebí dalšího výzkumu, abychom získali konečné závěry.

Je také důležité, vzít v úvahu rozdíly v podobě sóji, která se konzumuje po celém světě. V asijských zemích, kde probíhá velká část výzkumu vlivu konzumace sóji na zdraví prováděného na bázi populace, má sója tendenci být konzumována v méně zpracovaných formách.

Sója konzumovaná západním světě, je často více zpracovávaná, což může být důvodem toho, že se mohou důkazy o vlivu konzumace sóji na zdraví v různých populacích tak výrazně lišit.

Celkové zdraví

Sója je dobrým zdrojem libové bílkoviny, který obsahuje osm esenciálních aminokyselin, které tělo potřebuje, což je důležitý zdroj bílkovin pro vegetariány a životaschopnou alternativou i pro jedlíky masa. Je také dobrým zdrojem nenasycených tuků a obsahuje důležité vitamíny B, železo a antioxidanty.

Srdeční choroby

Některé studie naznačují, že konzumace sojových bílkovin může působit na snížení hladiny "špatného" LDL cholesterolu v krvi, a tím přispět k nižšímu riziku onemocnění srdce. Tato teorie je založena především na studiích asijské populace, u nichž je nižší výskyt srdečních onemocnění a která také konzumuje větší množství sojové bílkoviny než západní populace, a obvykle sójou nahrazuje maso ve stravě.

Důkaz je dostatečně silný, takže US Food and Drug Administration povolily výrobcům sójových výrobků uvést na obalu informaci o vlivu na zdraví srdce, a to je obecně v souladu s tím, že ve spojení s nízkým obsahem nasycených tuků ve stravě, může sója pomoci ke snížení úrovně hladiny cholesterolu.

American Heart Association také v souladu s tímto důkazem vydala doporučení, které naznačuje, že by se mělo konzumovat 25 g sójové bílkoviny denně, jako součást stravy s nízkým obsahem nasycených tuků a cholesterolu.

Osteoporóza

Některé studie ukazují, že konzumace sójové bílkoviny, a to zejména u žen, přicházejících do věku menopauzy, může pomoci zvýšit hustotu kostí a snižuje riziko osteoporózy. Nicméně je tato teorie v rozporu s řadou studií, a je zapotřebí dalšího výzkumu pro ověření této myšlenky.

Menopauza

Uvažuje se, že konzumace sójové bílkoviny by mohla snížit výskyt některých příznaků menopauzy, jako jsou návaly horka a noční pocení. Výsledky studií byly opět smíšené, avšak zdá se, že nejlepší vztah mezi příjmem sóji a snížení symptomů menopauzy je dosažen, je-li konzumováno minimálně 15 mg sójového isoflavonu, známého jako genistein, denně.

Rakovina

Jednou z nejkontroverznějších oblastí pokud jde o spotřebu sóji je účinek, který může mít na riziko rakoviny. Populační studie naznačují, že může existovat ochranný účinek, pokud jde o některé hormonálně závislé rakoviny, např. prsu, prostaty a dělohy.

Nicméně, důkazy jsou opět smíšené a na základě dostupných informací je obtížné dospět k závěru, existuje-li jasný ochranný účinek, kolik sóji je třeba konzumovat, a kdy je během života výhodné sóju konzumovat.

Existují nějaké zdravotní nevýhody sójy?

Vyskytla se řada "sójových hrozeb", které se objevily v médiích v průběhu let, včetně tvrzení, že konzumace sóji může ovlivnit plodnost, může produkovat ženské vlastnosti u mužů a může způsobit supresi štítné žlázy.

Nicméně na podporu těchto teorií existuje jen málo důkazů a sója je obecně považována za bezpečnou. Četné recenze důkazů o sóji a zdraví vede k závěru, že zatímco je třeba blíže prozkoumat, jaké jsou zdravotní přínosy, panuje obecná dohoda, že neexistuje žádné skutečné nebezpečí konzumace.

Vysoká spotřeba sóji může mít vliv na menstruaci u žen, ale účinek je považován za příliš malý, než aby způsobil problémy s plodností, a také se jeví, že nemá žádný vliv na počet spermií u mužů, takže je nepravděpodobné, že problémy s otěhotněním souvisí se spotřebou sóji.

V případě suprese štítné žlázy se zdá, že může být zodpovědná přítomnost látek známých jako goitrogens , ale ve skutečnosti je jejich množství tak nízké, že je nepravděpodobné, že by měly nějaký vliv, pokud neexistuje nedostatek jódu, který by se mohl zhoršit.

Obecně se předpokládá, že lidé s poruchami štítné žlázy a ženy, které jsou po menopauze a mají estrogenně závislou rakovinu prsu, jsou asi jedinou částí populace, která má důvod vyhýbat se sóji.

Závěr

Lze konstatovat, že i když je potřeba další výzkum exaktních sloučenin nacházejících se v sóji a jejich vlivu na lidský organismus, aby se potvrdil nebo popřel přínos sóji pro zdraví, neexistuje přesvědčivý důkaz, že konzumace sóji má nějaké nebezpečné vedlejší účinky.

Další výzkum je zapotřebí také co do účinku konzumace sóji v kombinaci s jinými potravinami na organizmus, a také pokud se týká více zpracovaných forem sóji běžně spotřebovávaných v západním světě a zda mají stejné účinky jako tradičnější způsoby.

Autor: Magazín o zdraví, nemocech, hubnutí, dietě, bylinkách a diskuzní forum

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #2
V poslední době se diskutuje, že ve špekáčcích, nebo lépe v párečcích je samá sója a jak je to špatně. A taky shledávám, kolik má sója dobrých zdravotních účinků. Takže taková hrozba to asi až tak moc nebude. Je jasné, že má i negativní, ale to mají asi všechna jídla.
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #3
Docela by mě zajímalo, jak ty výzkumy, založené na evropské populaci, dopadnou. V dnešní době, kdy můžeme mít potraviny naprosto odkudkoliv, zapomínáme, že nejlepší pro nás je to, co pochází odsud. Třeba existuje nějaká ryze evropská potravina, která má podobné účinky jako soja a pro nás by byla přirozenější? Soju rozhodně ano, ale spíš na zpestření jídelníčku, občas.
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #4
A co tak naše luštěniny, jako je hrášek, čočka a fazole, to jsou přece také super potraviny, které ovlivňují velmi pozitivně naše zdraví a pomáhají trávení, mají hodně vlákniny a jsou zdraví taky prospěšné. Já osobně volím raději je, ale sóju občas v nějakých potravinách nezavrhuju.
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #5
Že, proč hned sóju? Naše luštěniny jsou taky fajn, ale asi nebudou mít úplně stejné účinky a pozitiva. Jinak já sóju moc ráda, sice ne v podobě těch "polystyrénových" sojových nudliček a mas, ale v původní luštěninové podobě a nebo jako tofu či tempeh.
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #6

admin napsal: Sója


Soju mám ráda a když jsem byla mladší, tak mi ji sestra dávala, protože pracovala ve zpracovatelském průmyslu zeleniny, takže jsme si měli pravidelně. Teď ji zas tak pravidelně nemám, ale ráda si na ní občas pochutnám.
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #7

Schwabka napsal: Že, proč hned sóju? Naše luštěniny jsou taky fajn, ale asi nebudou mít úplně stejné účinky a pozitiva. Jinak já sóju moc ráda, sice ne v podobě těch "polystyrénových" sojových nudliček a mas, ale v původní luštěninové podobě a nebo jako tofu či tempeh.


Taky bych byla spíš pro naše potraviny, luštěniny, protože co pochází od nás, z České republiky, to je samozřejmě lepší než jakýkoliv dovoz, protože pak to trpí tím, že se to musí chemicky ošetřit, aby to zvládlo cestu a taky to ztrácí fůru dobrých látek.
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #8

manufaktura napsal: A co tak naše luštěniny, jako je hrášek, čočka a fazole, to jsou přece také super potraviny, které ovlivňují velmi pozitivně naše zdraví a pomáhají trávení, mají hodně vlákniny a jsou zdraví taky prospěšné. Já osobně volím raději je, ale sóju občas v nějakých potravinách nezavrhuju.


Taky sóju nezavrhuju a dám si ji ráda, ale je jasné, že čočka, nebo fazole nebo dokonce doma vypěstovaný hrášek je unikát a je pro nás to nejlpeší, a spíš beru sóju jako něco, co bereme jako nádstavbu na normální jídlo, do špekáčků a tak.