Skolióza

Křivá páteř, neboli skolióza páteře, je jedním z nejčastějších problémů, který trápí značnou část moderní populace. K vychýlení páteře dochází nejčastěji úrazem nebo nezdravým životním stylem, který se dříve nebo později projeví ve formě bolestí v oblasti zad. S nerovnou páteří se lze ovšem i narodit, takové vady se však nejčastěji rozpoznají společně s prvními prohlídkami u lékaře. Zaměříme se zejména na nejčastější formu skoliózy a to na tu, kterou lze získat v průběhu života.

Nejčastější původ

O zdravý tvar páteře se stará zejména drobné svalstvo, které se v její těsné blízkosti nachází. Při většině činností se páteř ohýbá, ale vždy si udržuje zdravý tvar. K jejímu křivení dochází v momentě, kdy prováděné činnosti nabírají jednostranný charakter. V takovém momentě se páteř deformuje a svaly se v její určité oblasti zkracují. Často k tomu dochází i při dlouhodobém sezení, v takovém momentě svaly kolem páteře ochabují a ta se následně začíná deformovat.

Vrozená forma skoliózy

Bohužel je tomu tak, že se skoliózou páteře se člověk může už narodit. Je to značně zneklidňující fakt pro samotné rodiče, ale i lékaře. Tělo obratlů je nedostatečně vyvinuté nebo srostlé k jiným obratlům umístěnými nad nimi. Konzervativní léčba je v tomto případě kolikrát zbytečná, protože není tak úspěšná jako radikálnější řešení, kterým je operace. Dítě totiž logicky roste, vyvíjí se a to je znát i na jeho těle. K léčbě je potřeba přistoupit velmi individuálně s ohledem na věk i možnou příčinu skoliózy. Konzervativní terapie u skoliózy je ve většině případů úspěšná tam, kde je skolióza odhalena včas.

Skolioza u dětí

schroth method boy before and after

Diagnostika a první známky problému

Skoliózu dokáže nejlépe rozpoznat ortoped. Jestliže cítíte bolest v jakékoliv oblasti zad, která se pravidelně opakuje a neodeznívá, je potřeba ortopeda navštívit. Páteř je velmi velká a ke křivení může dojít ve specifických partiích.

Jedním z hlavních znaků skoliózy je vadné držení těla, které lze rozpoznat nejlépe při chůzi a při sezení, kdy má dotyčný nápadně „kulatá“ záda. Jistá asymetrie je dále doprovázena i subjektivními potížemi, kterými je především bolest a omezení pohybu v předklonu a záklonu. V běžných případech postačí k diagnostice skoliózy RTG snímek ve stoje a z boku.

Vychýlení páteře do strany se velmi často projeví u dětí školního věku, častěji potom u dívek v období adolescence a nejčastěji u lidí se sedavým zaměstnáním. Ať už k tomu přispěje genetická dispozice, ochablé zádové svalstvo nebo nošení školní tašky na jednom rameni, vždy je skolióza důvodem ke znepokojení.

Skolíóza ovlivní  celou naší posturu a sterepotyp chůze, což lez znázornit při vyšetření zátěže končetin na speciální podložce, podle které se potom dají vyrábět ortopedické vložky do bot.

scoliosis orthotics

Léčba skoliózy

Skoliózu lze léčit třemi možnými metodami

  • Fyzioterapeutickým cvičením
  • Speciálním korzetem
  • Operací

Fyzioterapeutické cvičení se aplikuje u nejmírnějších forem skoliózy, ale následně i u těch nejtěžších jako následná rehabilitace. Fyzioterapeut určí cviky, které povedou k posílení drobného zádového svalstva a ke správnému formování páteře.

Korzety se nejčastěji nosí po úrazech páteře, ale ve vážnějších případech jsou předepsány i pro získanou skoliózu, aby se dotyčný naučil zdravému držení těla.

Operativní řešení se aplikuje až v kritických momentech, kdy není možné páteř narovnat cvičením ani nošením korzetu.

early scoliosis brace

                                                           Dříve se používalo těchto korzetů, dnes máme již modernější :)

moderní orteza při skolioze

orteza při skolioze plastová

 Prevence

Ideální prevenci lze rozdělit na tři hlavní body:

  • Zdravé držení těla: Pokud člověk stojí nebo chodí, měl by mít uši, ramena i kyčle v jedné linii. To samé platí i u sezení, u kterého je potřeba dát pozor, aby nohy svíraly pravý úhel s tělem i se zemí. Ideální pomůckou je zastrčení čelisti dozadu a stažení lopatek k sobě s mírným vystrčením hrudníku.
  • Aktivní pohyb: Aktivní pohyb vede k posilování drobných zádových svalů. Je potřeba, aby neochabovaly a docházelo k jejich zatěžování. Ideální je věnovat se sportu, třeba i pasivně.
  • Protahování: Pokud se nedokážete bradou dotknout hrudníku, nebo nedosáhnete ze stoje při předklonu až na zem, je to jasná známka, že jste zkrácení a že je vhodné, abyste se pravidelně protahovali.

skolioza cviky

Léčba skoliozy patří do oboru ortopedie, poraďte se tedy se svým ortopedem ...

Autor: Magazín o zdraví, nemocech, hubnutí, dietě, bylinkách a diskuzní forum

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele Alena
Alena odpvěděl/a: #2
V Čečké republice se razil náror korzetů, ale přišlo se na to, že správné svičení může skolioze hodně pomoci...
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #3
Chtělo by to nějaké cviky, které může člověk dělat sém doma. já jsem skoliozu měla jako dítě a nějaké cviky jsem prováděla, ale už si je nepamatuju. Tak pozice, jak má člověk sedět, je fajn vědět, ale jestli se tak dá vydržet celý den v práci, to by bylo asi dost náročné.