procento tělesného tuku

O prvenství mezi nejchoulostivějšími údaji, které o sobě lidi neradi prozrazují, se rovným dílem dělí věk a hmotnost. Ani jeden z nich však není natolik směrodatný, aby nám mohl něco prozradit o zdravotním stavu dotyčného. Jejich hodnoty jsou spíše zavádějící, vždyť každý z nás má zkušenosti s tím, jak odlišně mohou vypadat dva lidé stejného věku a stejně nepřesná je také tělesná váha.

Spočítejte si procento tělesného tuku v naší Kalkulačce pro zdraví

Je všeobecně známo, že kulturista vážící více než sto kilogramů je v mnohem lepší zdravotní a fyzické kondici než jeho stejně těžký kolega, který je místo svalů obalen tukem. Nikoli věk, nikoli váha, ale právě tuk by měl být ukazatelem, který lze považovat za poněkud přesnější.

Procento tělesného tuku je nicméně velmi těžké změřit a mnoho z nás ani neví, jak na tom vlastně jsme. Proto se honíme za kilogramy, které však mohou odkazovat stejně dobře na přebytečný tuk jako na vypracované svaly nebo těžké kosti. Nějaké množství tělesného tuku je samozřejmě životě důležité.

Ve skutečnosti je každá buňka v lidském těle více či méně tvořena na bázi tuku, především nervové vzruchy v mozku by bez tukové báze, na které se odehrávají, nemohly zdravě fungovat. Tuková tkáň umožňuje transportovat v těle důležité vitamíny A, D, E, K a plní termoregulační funkci. No a v neposlední řadě je zásobárnou energie, čímž se dostáváme opět k jádru našeho problému.

Zdravý organismus má tendenci ukládat energii pro horší časy, ale jak moc dobře vím, někdy jí bývá možná až příliš. Zvlášť pokud ty „horší časy“ zkrátka nenastanou, takže tukové zásoby zůstanou nevyužity. Protože o tom neumíme vlastní tělo přesvědčit, nezbývá nám, než se omezovat v jídle a hlídat si, aby procenta našeho tělesného tuku nepřekročila určitou mez. A zde se před námi vynořuje další potenciální problém: taková hranice totiž ani mezi odborníky není přesně stanovena (a zřejmě ani nebude).

Číslo je velice individuální a může se lišit, rozdíl lze nalézt zejména mezi vrcholovými sportovci a běžnou populací. Jaký podíl tělesného tuku bychom měli mít, ukazuje následující tabulka:

Procento tělesného tuku průměrné populace

Věk do 30 30-50 nad 50
Ženy 14-21% 15-23% 16-25%
Muži 9-15% 11-17% 12-19%

 

 

 

Všimněte si, na kolika faktorech zátěží: pohlaví, věk, (zde neuvedené) množství fyzické práce (resp. sportu), etnický původ a řada dalších. I proto je rozmezí ideálních procent značně široké. Kolik tuku obsahuje vaše tělo, se dozvíte teprve pouze po absolvování specializovaného vyšetření.

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #2
Váha záleží i na tom, jak má člověk těžké kosti, to je zajímavé. Vždycky jsem si myslela, že si lidé dělají srandu když to tvrdí.
Také mě zaujala, věta, že

zdravý organismus má tendenci ukládat energii pro horší časy

To jsem tedy asi nemocná, když můj nic neukládá. A nevím o tom. Co mám dělat?
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #3
Tak s tím jsem naštěstí v pohodě. Jezdím do práce každý den víc jak půl hodky na kole a potom zase zpátky, pak chodím na dlouhé procházky s naším psem, a to mi také dává zabrat, takže svaly jakési mám.