Potraviny snižující cholesterol

Trpíte na vysoký obsah cholesterolu v krvi? Tento problém může přivodit spoustu zdravotních obtíží, jež často mohou být až příčinou smrti pacienta. Jedná se zejména o infarkt, mozkovou mrtvici a spoustu dalších onemocnění postihující srdce a jeho správnou funkci.

Jak identifikovat problém s cholesterolem?

Každý občan České republiky má nárok na pravidelné prohlídky u svého praktického lékaře. Právě s jeho pomocí můžeme odhalit problém s vysokou hladinou cholesterolu v krvi. Pravidelné návštěvy lékaře by tedy měly být zahrnovány do péče o své zdraví. Měli bychom o něj projevovat patřičný zájem, abychom mohli případně včas zabránit nejhoršímu.

Je známo, že mnoho lidí umírá právě na následky onemocnění způsobených vysokým obsahem cholesterolu v krvi. K tomuto může dojít je v případě, že nevyvinuli dostatečnou iniciativu v péči o své zdraví a zároveň se o ně nestarali tak, jak by měli. Spousta pacientů umírá z důvodu nevědomosti.

Hladina cholesterolu v krvi je snadno ovlivnitelná. Dalo by se říci, že si tuto hodnotu každý z nás určuje sám svou stravou. Potraviny, které do sebe v průběhu svého života dostaneme, obsahují spoustu látek, jež mohou být našemu zdraví ku prospěchu, ale také ty, jež mu mohou škodit.

Na naše tělo mají blahodárný vliv nenasycené mastné kyseliny, jež najdeme v rostlinných olejích, ale také v tučnějších rybách. Nevhodné jsou však nasycené mastné kyseliny obsažené v živočišném tuku, ale i v některých rostlinných produktech.

Jak předejít zvýšené hladině cholesterolu?

Je to vcelku jednoduché. Stačí vám pouze pár kroků. Prvním a asi i nejdůležitějším je omezení přijímání nasycených mastných kyselin do organismu. K tomuto kroku je důležité, abyste ze svého jídelníčku odstranili tučné potraviny, zejména pak maso. Pokuste se je nahradit libovým. Zapomeňte pak také na máslo, místo něj si do pokrmů dávejte margaríny, jež jsou přírodní, obsahují méně tuku a jsou tedy zdravější. Velkým bojovníkem s vysokým cholesterolem jsou pak i ryby a v nich obsažené omega 3 mastné kyseliny.

K lepšímu zdravotnímu stavu pak také hojně přispívá vláknina a potraviny, v nichž je ve vysoké míře obsažena. Příkladem nám mohou být například jablka a hrušky, jež se staly vlákninovou „bombou“. Pokud si rádi k snídani nebo k večeři dopřejete pečivo, zapomeňte na to z bílé mouky a místo něj sáhněte po celozrnném.

Pochopitelně je však také velice důležité dodržovat pravidelný a dostatečný pitný režim. Na hladinu cholesterolu velice dobře působí například zelený čaj či víno. Oba moky dokážou snížit cholesterol v krvi nebo jej aspoň udržují na přijatelné hodnotě.

Postavte obrannou linii z oříšků

Oříšky jsou považovány společně se semínky za nejlepší pomocníky v boji s vysokým cholesterolem. Sice je o nich známo, že obsahují spoustu tuků, ale jejich devizou je to, že obsahují zdraví prospěšné nenasycené mastné kyseliny. Svou pozornost obraťte k mandlím, vlašským ořechům a lískovým oříškům. Vyhnout byste se však měli arašídům a burským oříškům, které obsahují vysoký obsah soli a mohly by zapůsobit spíše opačně.

Nebojte se kvalitní čokolády

Pokud si dopřejete, denně trošku kvalitní čokolády, věřte tomu, že i ta zapůsobí na vaše srdce a na hladinu cholesterolu. Mluvíme však o hořké čokoládě s vysokým obsahem kakaa, nikoliv o mléčné nebo dokonce bílé čokoládě. Ty by vám mohly naopak ublížit. Mějte stále na paměti to, že byste čokoládu neměli konzumovat po baleních. Denní dávka by měla odpovídat maximálně třem čtverečkům.

Závěrem

Buďte uvědomělí, nebojte se lékařů a pečujte o své zdraví. Jen tak se vždy včas dozvíte, že s vaším tělem není něco v pořádku. Zajímejte se o různé alternativy potravin, jež by vám mohly ublížit. Nahraďte je takovými, které vám naopak prospějí.

 

 

Musíte být přihlášení