Pomáhají cyklistické přilby k větší bezpečnosti?

Nové výzkumy ukázaly, že cyklisté s přilbou více riskují a hrozí jim větší nebezpečí ze strany ostatních účastníků silničního provozu oproti cyklistům bez ochranné přilby. Čím je to způsobeno? Má tedy nošení cyklistické přilby nějaký význam? V naší zemi je tento ochranný prvek povinný do věku 18 let. Především dětem vštěpujeme nutnost cyklistické přilby a její užitečnost. Co tím ale způsobujeme v lidské mysli, pokud poukážeme na užitečnost ochranného prvku?

Bezpečnostní prvky

Nejen pro cyklisty, ale také pro řidiče platí, že čím více se cítí v bezpečí, tím více riskují a tím méně jsou ostražití. Tento princip byl ověřen na mnoha studiích (především G.J.S. Wildea) a bylo dokázáno, že dle toho, jak vyhodnotíme aktuální situaci za bezpečnou či nebezpečnou, tak se podle toho chováme riskantně či nikoliv. Udržujeme tedy určitou hladinu rizika, která nám vyhovuje. Například pokud budeme řídit nový, dobře technicky vybavený automobil, s různými bezpečnostními prvky jako jsou airbagy, ABS, ESP apod. budeme se za volantem cítit bezpečněji. Abychom vyrovnali naší hladinu rizika, na které se cítíme pohodlně, budeme ale toto vozidlo řídit více riskantně, v zatáčkách si budeme dovolovat jezdit rychleji, předjíždět budeme na více nebezpečných úsecích apod., protože budeme mít pocit, že když máme lepší automobil, tak že to určitě zvládneme a kdyby ne, máme další bezpečnostní prvky, které nám pomohou při záchraně života. Jak je to ale u cyklistů?

Cyklisté a bezpečnost

I u nich byl tento fenomén zjištěn. Zkoumal se rozdíl v chování a riskování v případě, že na sobě měli cyklistické přilby a v případě, že na sobě měli pouze obyčejné kšiltovky. Cyklisté nemají moc dalších ochranných prvků, které by jim mohli pomoci. Přilba je jedním z mála věcí, které mohou ovlivnit jejich bezpečnost a snížit následky úrazu. V této studii ale zjistili, že cyklisté, kteří používali přilby, více riskovali a tím pádem měli o 30% větší riziko úrazu oproti ostatním cyklistům. Není tedy nošení přileb kontraproduktivní, když díky jejich bezpečnosti více riskujeme? Možným řešením může být větší edukace cyklistů, ale i jiných účastníků silničního provozu (viz níže). Pokud budou veřejně známy následky nošení či nenošení cyklistické přilby, mohou se všichni více zaměřit na vlastní chování a být více opatrní a nepodléhat mylnému dojmu o svém vlastním či cizím bezpečí.

Chování ostatních řidičů

Kromě toho, že nošení přileb může u cyklistů vyvolávat nutkání po vyrovnání pociťované hladiny rizika, existují i další nevýhody, které byly měřené v běžném provozu. Zjistilo se totiž, že řidiči jezdí mnohem blíže a mnohem méně opatrně kolem cyklistů, kteří na sobě mají ochranné prvky oproti cyklistům, kteří je na sobě nemají. Řidiči vozidel mají pravděpodobně pocit, že v případě srážky nedojde u cyklisty k tak velkému zranění a tím pádem jsou méně opatrní. Jenže! Cyklistické přilby jsou velice užitečné při pádech či zraněních, které se odehrají v nižších rychlostech. Tím pádem jsou určitě velice prospěšné pro děti. Otázkou ale zůstává, nakolik jsou přilby schopné snížit následky úrazu, pokud je cyklista sražen vozidlem jedoucí mnohem vyšší rychlostí. Zde je samozřejmě účinnost přileb mnohem menší. Následně je pak nutné zvážit všechna pro a proti.

Autor: Magazín o zdraví, nemocech, hubnutí, dietě, bylinkách a diskuzní forum

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #2
Celý článek se mi bohužel nezobrazuje, jen úvodní odstavec. Já helmu nosím a neřekla bych, že víc při jízdě riskuji. Zato můj spolujezdec helmu striktně odmítá a nikdy ji nenosí a riskuje mnohem víc než já. Ale jinak si myslím, že to je určitě možné, že si mozek řekne "mám helmu tak můžu jet rychleji".