Ořechy jako zdroj zdravých tuků

Jezte oříšky a zásobujete tak své tělo dostatečným množstvím tuku! Taky jste se při čtení první věty nevěřícně ťukali na čelo a říkali si, k čemu vás to vlastně nabádáme? O oříškách je známo, že obsahují velké množství tuku.

Právě díky tomuto hodně rozšířenému faktu se jim spousta lidí vyhýbá a schválně je tak vyřazuje ze svého jídelníčku. Chyba! Oříšky skutečně obsahují spoustu tuku, ale nutno dodat, že se jedná o tuk zdravý –  konkrétně o polynenasycené mastné kyseliny, které snižují obsah cholesterolu v krvi.

Co z výše uvedených řádků vlastně vyplývá? Že byste ořechy a vlastně ani semínka ze svého jídelníčku rozhodně vynechávat neměli a už vůbec ne vědomě. Nejenže opravdu skvěle chutnají, ale zároveň vašemu tělu dodají důležité živiny, které tolik potřebuje.

Co všechno v sobě ořechy a semínka ukrývají?

Stručně řečeno –  hotový poklad. Ořechy a semínka obsahují nejen již zmíněné polynenasycené tuky, které jsou prospěšné pro srdce, ale i velké množství vitamínů – především pak vitamíny skupiny B, minerální látky v podobě vápníku, hořčíku, zinku i selenu a v neposlední řadě i tolik důležité bílkoviny. Díky svému různorodému a bohatému obsahu si právem zaslouží čestné místo ve vaší stravě, přičemž doporučujeme oříšky a semínka střídat.

Na čem si pochutnat?

Oříšků a semínek dostupných na našem trhu je v současné době celá řada, rozhodně tak je z čeho vybírat a každý tak pro sebe dokáže najít to pravé. Pojďme si prostřednictvím následujících řádků ty nejznámější druhy oříšků a semínek blíže představit. Řekneme si, nejen něco více o jejich obsahu, ale především se zmíníme o tom, čím prospívají našemu tělu.

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy –  lidově nazývané vlašáky – jsou známé a oblíbené pro vysoký obsah omega-3 mastných kyselin. Mimo jiné obsahují i mangan, měď či biotin, opomenout nesmíme ani užitečnou složku v podobě aminokyseliny L-arginin, která se pyšní pozitivními účinky na onemocnění srdce. Vlašské ořechy dokážou snížit hladinu cholesterolu v krvi, podporují činnost mozku a snižují hustotu krve a zároveň mají i protizánětlivé účinky.

Mandle

Kůže mandlí je bohatá na antioxidanty, flavonoidy a fenolické kyseliny. Stejně jako vlašské ořechy i mandle prospívají našemu srdci. Obsahují velké množství hořčíku a vápníku, díky čemuž dodávají pevnost nehtům a vlasům. Pravidelná konzumace mandlí může mít pozitivní vliv na správnou činnost srdce a nervové soustavy. Dodáme, že obsahují proteiny, vitamíny skupiny B a E a ze všech ořechů obsahují nejvíce vlákniny, která je prospěšná pro funkci střev.

Kešu ořechy

Ani kešu ořechy by neměly ve vaší stravě chybět, jsou totiž bohaté na velké množství nenasycených mastných kyselin snižujících hladinu cholesterolu v krvi. Zároveň se jedná o zdroj hořčíku. Kešu ořechy se doporučují konzumovat v případech deprese, bolestivé menstruace či jako prevence infekčních onemocnění.

Pistácie

Kdo by si rád nepochutnal na této slané dobrotě. Kromě toho, že pistácie dobře doplní například víno, jsou zároveň zdrojem proteinů, uhlohydrátů, vápníku, hořčíku, draslíku, bílkovin a železa. Jsou vhodnou volbou pro pacienty trpící anémii způsobenou nedostatkem železa, ovšem mohou napomoci i k úpravě krevního tlaku nebo k redukci nadměrného množství cholesterolu v krvi.

Dýňová semínka

Zařadit do vašeho jídelníčku dýňová semínka není vůbec špatný nápad, protože obsahují spoustu hořčíku, manganu, bílkovin a zinku. Doporučována jsou především pro muže právě pro obsah zinku, který je důležitý pro zdravou prostatu.

Chia semínka

Chia semínka patří mezi superpotraviny, možná právě pro vysoký obsah omega-3 mastných kyselin – pro zajímavost chia semínka představují nejbohatší zdroj Omega 3 mastných kyselin na celém světě. Mezi jejich pozitivní účinky na naše zdraví patří snižování špatného cholesterolu. Napomoci mohou i při hubnutí, jelikož mají schopnost vstřebávat vodu a oddalovat tak pocity hladu.

 

 

Musíte být přihlášení