Obiloviny?

Obohacujete si svůj jídelníček o „netradiční“ potraviny? Jistě si kladete otázky, co mají obiloviny společného s netradičním stravováním, avšak tato spojitost je veliká. Když si představíme, jak se naši předkové stravovali, zjistíme, že hlavním zdrojem jejich obživy byly na samém počátku různá semena, ale také obiloviny. V dnešní době takovéto stravování již není samozřejmostí a spíše na ty, kteří se tak stravují, hledíme s úžasem.

Je však až s podivem, že konzumace těchto (ne)obilovin je pro naše tělo mnohem zdravější. Vědci prokázali, že takzvané pseudoobiloviny ovlivňují hladinu cukru v krvi, ale také si konzumenti připadají delší dobu sytí a nemají tak často hlad.

Jaké (ne)obiloviny se objevují na našich stolech?

Na našich stolech se stále častěji začínají objevovat pokrmy, jež obsahují pohanku, amarant či spousta dalších. Tyto suroviny by se v našem jídelníčku měly objevovat stále častěji, protože obsahují spoustu zdraví prospěšných látek a stávají se pestrým zdrojem nejrůznějších živin, jež naše tělo potřebuje. S jejich konzumací rozvineme odolnost našeho organismu.

Obiloviny by měly tvořit základ lidského jídelníčku. Dalo by se říci, že z nich je vyráběno velké množství potravin, ať už se jedná o oblíbené rohlíky, chléb či housky. Jistě je však objevíme i v dalších potravinách. V této upravené formě však již neobsahují tolik zdraví prospěšných látek, ty jsou při mletí mouky spolehlivě znehodnoceny. Pokud tedy do svého jídelníčku zahrnete výše zmíněnou pohanku či amarant, rozhodně neuděláte chybu a zvýšíte tak přísun zdravých látek do svého těla.

Amarant, pohanka a některé další plodiny se však nedají zařadit do obilovin jako takových, i když se při stravování používají téměř totožně.

Kde hledat počátky konzumace (ne)obilovin?

Konzumace nepravých obilovin není jen záležitostí současnosti, jedli je už dávno Aztékové a Inkové. Avšak pohanka byla charakteristickou potravinou pohanů, zemí jejího původu je Asie. Postupem času se dostávaly tyto potraviny až do našich podmínek a my si teď můžeme užívat jejich pozitivního působení na naše zdraví. Výborně nám obohacují a zpestřují náš jídelníček.

Velkou výhodou těchto pseudoobilovin je to, že mají vysokou výživovou hodnotu, avšak nemůžeme srovnávat výživnost s velikostí těchto semínek. Zároveň je potřeba vyzdvihnout fakt, že pohanka, amarant a další podobná semínka jsou vhodná i pro celiaky, kteří jsou nesnášenliví vůči obyčejným obilovinám.

Jaké látky jsou v (ne)obilovinách obsaženy?

Jak jsme již napsali výše, tyto potraviny jsou velice výživné. Obsahují spoustu látek, jež jsou potřeba pro správnou funkci organismu. Najdeme v nich vitamíny B a E, bohaté jsou také na kyselinu listovou, železo, ale také draslík a hořčík. Vyšší nutriční hodnota je zaručena díky vysokému obsahu bílkovin, vlákniny a esenciální mastné kyseliny.

Závěrem

Zkuste do svého jídelníčku přidat i tyto semínka, věříme, že vás nadchnou nejen tím, co všechno dokáží, ale také jejich jedinečnou chutí. Za zkoušku rozhodně nic nedáte.

 

 

 

Log in to comment