Výživový suplement karnitin není potřeba dlouze představovat. Kdo chce zhubnout, zřejmě už o něm slyšel. Jen stále neví, jestli je nebo není účinný. Doplňků na hubnutí se totiž na trhu objevuje celá řada a člověk najednou neví, kam a pro co sáhnout.

Proč zrovna karnitin?

Není sice dokonalou zárukou k účinnému spalování tuků, ale v začátku vám pomůže s podporou funkce transportu mastných kyselin. Je pro řadu z nás motivací a vodítkem k vytoužené postavě. Jen se k tomu tak musíme postavit i my. Začít se hýbat a zdravě jíst je základ všeho.

Karnitin slouží k přeměně energie

Když se podíváme do struktur karnitinu, nepotřebujeme k tomu chemický rozbor, abychom z jeho vlastností usoudili, k čemu je vlastně dobrý. Hovoří se o něm jako o jakémsi sportovním vzoru, který napomáhá k přepravě mastných kyselin do mitochondrií, kde se přemění na energii. Jeho využití je však i v jiných metabolických pochodech a dalších procesech.

Ovlivňuje činnost mozkových funkcí, štítné žlázy a produkci kyseliny mléčné. Tělo si sice tvoří karnitin organismu přirozený, ale jen za splnění určitých okolností, když je v organismu dostatek železa a vitamínů. Získat ho lze i z potravy, nachází se hlavně v ovčím, jehněčím a hovězím masu. Bývá přidáván jako součást celé řady sportovních suplementů, od nápojů až po tablety, lze ho tedy snadno užívat i umělou cestou.

Sportovci ho užívají zejména k ochraně srdce

Nedostatek karnitinu způsobuje, že se v těle kumulují mastné kyseliny, což může mít i vliv na riziko vzniku onemocnění oběhového systému včetně srdeční svaloviny, konkrétně tedy myokardu. Když se zvýší hladina lipidů, tělu začne tuk škodit, usazuje se v cévách a snižuje jejich průsvit. Karnitin má v lidském těle úlohu prevence. Rychleji s ním nastartujete proces regenerace a tělo je lépe chráněno. Vaše vytrvalost se zvýší i díky tomu, že máte v těle dostatek karnitinu. Prodlužuje vaši výdrž a tím, že déle sportujete, tak i hubnete. Pozitivního efektu se dočkáte, když si koupíte čistý L-karnitin, ne žádné syntetické náhražky ani D-karnitin, ten spíše škodí.

Autor: Magazín o zdraví, nemocech, hubnutí, dietě, bylinkách a diskuzní forum

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele kiki
kiki odpvěděl/a: #2
Já myslela, že je jen jeden karnitin, takže jen ten L
Avatar uživatele Helena
Helena odpvěděl/a: #3
A vyskytuje se v běžné stravě?
Avatar uživatele sisi
sisi odpvěděl/a: #4
Jinak nakmulované mastné kyseliny se dají i vyběhat:)