Jsou instantní ovesné pokrmy zdravé?

Oves má mnoho výhod pro naše zdraví, ale mají rychle vařené instantní ovesné vločky stejné výhody?

Vysoký obsah vlákniny

Oves je bohatým zdrojem rozpustné vlákniny, poskytuje asi 5 g vlákniny na 100 g ve formě kaše. Má také vysoký celkový obsah vlákniny s asi 10 g na 100 g.

Vysoký obsah zdravých tuků

Oves má vyšší obsah tuku než jiné druhy obilovin, ale obsahuje hlavně pro srdce zdravé nenasycené tuky. Ty jsou bohaté na esenciální mastné kyseliny linoleové a také unikátní antioxidanty.

Zdravotní výhody ovesných vloček

Bylo prokázáno, že oves a ovesné vločky mají mnoho výhod pro naše zdraví, včetně pozitivních účinků na:

Cholesterol v krvi

Účinek snižující hladinu cholesterolu ovsa je dobře dokumentován. Porce 28 g ovsa denně, poskytuje 3 g beta-glykanu a sníží výrazně hladinu špatného cholesterolu v krvi. Beta-glykan, druh rozpustné vlákniny v ovsu, je považován za nejdůležitější aktivní složkou ovsa, pokud jde o účinky na snížení cholesterolu.

Tato rozpustná vláknina tvoří viskózní gel, který se váže na žlučové kyseliny a zvyšuje jejich vylučování ve stolici, to znamená, že více žlučových kyselin musí být syntetizováno pomocí cholesterolu v krvi, což má za následek snížení hladiny cholesterolu v krvi.

Byl také prokázán další doplňkový mechanismus snížení hladiny cholesterolu, například snížení intestinální absorpce cholesterolu.

Obezita

Oves může mít pozitivní vliv na prevenci přibývání na váze a na diety hubnutí kvůli jejich vysokému příjmu vlákniny. Vysoký příjem vlákniny je trvale spojen s prevencí tělesné hmotnosti.

Studie také ukázaly, že ovesné vločky mají vysoký index sytosti, což znamená, že nás nasytí a udrží syté po delší dobu, což může vést ke snížení spotřeby kalorií a zabránit přibývání na váze. Oves obsahuje více bílkovin než ostatní obiloviny, a to také může přispět k jeho vysoké sytosti.

Cukrovka

O ovsu je známo, že má příznivý vliv na glukózu a odezvu inzulínu, čímž se snižuje riziko vzniku cukrovky. To z něj, spolu s jeho nízkým GI, což udržuje stabilnější hladinu cukru v krvi, dělá ideální potravinu pro lidi s cukrovkou.

Hypertenze

Četné populační studie naznačují, že vysoký příjem vlákniny může snížit riziko vzniku vysokého krevního tlaku nebo snižovat jeho již vysokou úroveň. Bylo také naznačeno, že rozpustná vláknina nacházející se v ovsu může být ještě účinnější než jiné typy.

Až dosud je však mechanismus, kterým oves může pomoci snížit krevní tlak nejasný a je nutný další výzkum.

Další výhody

Oves je dobrým zdrojem vitamínů skupiny B nezbytných pro energetický metabolismus v těle a může také hrát roli ve zdravém trávicím traktu kvůli nerozpustným vlákninám, které obsahuje.

Spotřeba ovsa byla také spojena s lepším výkonem ve sportu a sníženým rizikem rakoviny v důsledku jeho fytochemického obsahu.

Instantní vs. tradiční ovesné vločky

Takže víme, že oves a ovesné vločky jsou zdravé a mohou významně přispět ke zdravé výživě, ale mohou být některé z těchto zdravotních výhod ztraceny, pokud si vyberete rychlé vaření instantních ovesných vloček oproti tradičním druhům, které jsou méně pohodlné a vaří se pomaleji?

Hlavní rozdíl mezi instantními a tradičními ovesnými vločkami, je v objemu zpracování. Instantní ovesné vločky jsou více zpracovávány, aby bylo možné snížit dobu přípravy. Z hlediska zdravotních výhod, to nemá příliš velký vliv a instantní ovesné vločky, jsou téměř stejně zdravé jako tradiční, kromě případů, kdy jde o glykemický index, neboli GI.

Protože jsou více zpracované, mají instantní ovesné vločky vyšší GI než tradiční verze. To znamená, že se neudrží hladinu cukru v krvi na stabilní úrovni po tak dlouhou dobu, a vytváří větší a ostřejší zvýšení hladiny glukózy v krvi.

To může znamenat, že některé z výhod, pokud jde o reakci glukózy a pocitu sytosti jsou sníženy. Je-li problémem čas, a instantní ovesné vločky, jsou mnohem pohodlnější, můžete snížit GI jídla přidáním některých uhlohydrátů s nízkým GI, nebo zdroj tuku nebo bílkovin, což zpomalí vstřebávání sacharidů, a proto udrží hladinu cukru v krvi stabilnější. Nízkotučné mléko, jogurt nebo ořechy, jsou ideálním doplňkem.

Co se týče zdraví, je také důležité zvolit instantní ovesné vločky bez přídavků cukru nebo příchutí, protože tyto často přidávají kalorie, tuk a zvyšuji GI. Pro zdravější volbu kupujte přírodní ovesné vločky a chuť jim dodejte sami ovocem, trochou medu nebo koření, jako je skořice, muškátový oříšek a vanilka.

Autor: Magazín o zdraví, nemocech, hubnutí, dietě, bylinkách a diskuzní forum

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #2
Mám ráda ovesné vločky a ovesnou kaši dávám i svým dětem, už od jejich útlého dětskí a dodnes jim chutná. Je jasné, že přírodní oveesné vločky budou zdravější a sama si tak můžu vytvářet jídla a musli, baví mě to a mám pocit, že něco dělám pro zdraví.
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #3
Je to dobrá zpráva, že zpracování ovsa mu neubírá tak moc na výživových hodnotách. Protože třeba jíst celá ovesná zrna by se mi moc nechtělo, i když racionální výživa toto nabízí velmi často. Snad i můj oblíbený ovesný nápoj na tom nebude tak špatně.
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #4
Tak ovesné pokrmy teda moc nejím, ale je jasné, že budou asi dost zdravé. Ale že i instantní ovesné pokrmy jsou celkem zdravé, to je dobrá zpráva, protože vím, že řada kamarádek to dává svým vnukům nebo si na to samy zvykly, protože je velmi rychlá příprava a šetří jim to čas.
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #5

Schwabka napsal: Je to dobrá zpráva, že zpracování ovsa mu neubírá tak moc na výživových hodnotách. Protože třeba jíst celá ovesná zrna by se mi moc nechtělo, i když racionální výživa toto nabízí velmi často. Snad i můj oblíbený ovesný nápoj na tom nebude tak špatně.


Taky by se mi nechtělo jíst ovesná zrna, a nedokážu si představit, jak to někdo jí celé, jestli to má jako přílohu k masu nebo si to dochutí a jí to jenom tak. A to existuje i ovesný nápoj, to je celkem zajímavé, to bude asi jenom ve zdravých výživách, že?
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #6
O tom ovesném nápoji jsem psala ve vlákně o kávě, dávala jsem tam i odkaz. Ovesná zrna se používají jako příloha třeba jako náhrada rýže, ale není to nic extra dobrého. A musí se to důkladně rozkousat.
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #7

Schwabka napsal: O tom ovesném nápoji jsem psala ve vlákně o kávě, dávala jsem tam i odkaz. Ovesná zrna se používají jako příloha třeba jako náhrada rýže, ale není to nic extra dobrého. A musí se to důkladně rozkousat.


Tak to já asi dětem dávat nebudu, protože jak je to něco nového, co je nenadchne, co by museli rozkousat, tak to by mi asi nesnědly a asi bych je tím i otrávila na dlouhou dobu dopředu, zkusím to, až budou větší.
Avatar uživatele mss
mss odpvěděl/a: #8
Zdravé... co je v dnešní době opravdu zdravé?! Vezměte si všechny ty příměsi, co do toho dávají. Nevěřím těmto pokrmům. Ideální a nejzdravější si koupit obyčejné vločky a následně si z nich udělat domácí müsli nebo právě obyčejnou kaši a přidat tak do ní vše, co nám chutná. Tak máme jistotu, co v tom je a víme, co můžeme od toho čekat.
Avatar uživatele jerryna
jerryna odpvěděl/a: #9
Instantní pokrmy nejsou vždy to nejlepší pro naše zdraví. Jsou vyrobeny tak, aby jste jen vzali vodu a dolili. No ale co výživové hodnoty a látky přidané, které urychlí třeba těch 10 min stání u sporáku s normální ovesnou kaší? To je již druhá otázka. Když si vezmu pytlíček ovesných vloček (500g), kde si musíme kaši udělat sami a pytlíček (40g) instantní ovesné kaše, hned uvidím rozdíl v ceně! Za cenu 1 malého pytlíčku mám skoro půl kila ovesných vloček a to jen na ušetření 10 min našeho času. Dále přidáno katastrofální množství cukru, ochucovadel a příměsí, takže za mne NE!