10 důvodů proč jíst jogurt pro lepší zdraví

Všichni považujeme jogurt za zdravé jídlo, ale to můžeme být překvapeni tím, jak mnoho zdravotních výhod tato výživná potravina může poskytnout. Zde je deset důvodů, proč by měl jogurt být součástí zdravé výživy.

Je dobrý pro silné kosti

Jogurt je dobrým zdrojem vápníku a vitamínu D, kteréžto obě složky jsou důležité pro udržování silných kostí. Pro děti a mládež může jogurt poskytnout vápník potřebný pro stavbu kostí pro budoucnost a pro dospělé může pomoci zabránit ztrátě kostní denzity, která se přirozeně vyskytuje s věkem. Strava s vysokým obsahem vápníku může přispět k prevenci osteoporózy, stejně jako zlomenin v pozdějším životě.

Je výborným zdrojem bílkovin

Jogurt má vysoký obsah bílkovin, jež jsou důležitou součástí zdravé výživy. Bílkoviny poskytují tělu esenciální aminokyseliny potřebné k budování svalové hmoty a dalších struktur. Z tohoto důvodu je to ideální svačinka pro zotavení po tréninku. Jogurt poskytuje dobrou možnost jako bílkovinná alternativa pro ty, kteří nejedí maso.

Je dobrý pro pevné zdraví

"Hodné" bakterie v jogurtech, které obsahují aktivní kultury mohou pomoci chránit střeva mnoha různými způsoby. Tím že naplní střevo zdravými bakteriemi, mohou příznivě působit na zácpu, průjem, zánětlivé střevní nemoci nebo syndromy, infekci pylori, a dokonce na nesnášenlivost laktózy. Jogurt může také zabezpečit, aby "hodné" bakterie znovu osídlily střeva po léčbě antibiotiky, které mohly zničit přirozené bakterie.

Může snížit riziko vysokého krevního tlaku

Studie studentů vysokých škol ve Španělsku zjistily, že příjem nízkotučného mléka byl spojen s nižším výskytem vysokého krevního tlaku. Samotná studie byla sice provedena s mlékem, ale zdá se, že stejné výsledky budou dosaženy i s nízkotučným jogurtem.

Může zvýšit pocit sytosti


Vzhledem ke svému vysokému obsahu bílkovin je jogurt skvělé jídlo pro prodloužení doby sytosti. Studie 2006 došla k závěru, že jogurt vytváří větší pocit sytosti účastníků studie než ovoce nebo ovocné nápoje na bázi mléka.

Může pomoci zabránit kvasinkovým infekcím

Vyskytla se jistá domněnka, že konzumace jogurtu, který obsahuje aktivní kmen bakterie Lactobacillus může pomoci zabránit vzniku vaginální kvasinkové infekce.

Je však třeba poznamenat, že ne všechny jogurty obsahují tuto konkrétní aktivní kulturu a je zapotřebí dalšího výzkumu, pokud jde o nejefektivnější způsob, jak zavést lactobacillus do těla pro snížení rizika infekce.

Je často tolerován u pacientů s nesnášenlivostí laktózy

I když jogurt nějakou laktózu obsahuje, je často osobami s nesnášenlivostí laktózy lépe tolerován, než ostatní mléčné výrobky, jako např. mléko. Je proto dobrou možností, jak pro některé osoby s nesnášenlivostí laktózy získat vápník, vitamin D a bílkoviny.

Možné protirakovinné účinky

Bylo zjištěno, že konzumace jogurtů může být spojena se sníženým rizikem rakoviny tlustého střeva, pravděpodobně z důvodu zvýšení imunitní odezvy. Existuje i domněnka, že konzumace jogurtů může být spojena s nižším výskytem rakoviny horní části trávicího traktu, i když je pro její ověření potřeba další výzkum.

Možné zlepšení imunitní odezvy

Studie o vlivu jogurtu nebo jeho bakterií na imunitní odezvu ukázaly možné zlepšení nebo snížení rizika v podmínkách rakoviny tlustého střeva, astmatu a gastrointestinální poruchy.

Přestože většina studií byla doposud byly provedena se zvířaty, a je nutný další výzkum pro ověření účinnosti s lidmi, existuje možnost, že konzumace této potraviny může být prospěšná pro zlepšení imunitní odezvy.

Může pomoci se snížením váhy

Studie 2011 zkoumající vztah mezi konzumací různých potravin a změnou hmotnosti po dobu čtyř let, zjistila, že jogurt byl spojen s úbytkem tělesné hmotnosti za dané období.

Je možné, že je tento účinek způsoben částečně ovlivněním pocitu nasycení, ale existuje i možnost, že aktivní kultury v jogurtu a jejich účinek na střeva mohou také hrát roli.

U lidí, kteří jedí jogurt, je také pravděpodobné, že jedí celkově zdravější stravu, v souhlasu s jinou studií provedenou v letošním roce, takže je možné, že i to má vliv na změnu hmotnosti v průběhu času.

Autor: Magazín o zdraví, nemocech, hubnutí, dietě, bylinkách a diskuzní forum

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele Beata1
Beata1 odpvěděl/a: #2
Nezkoušel jste někdo dělat si jogurt doma?
Avatar uživatele Karel3
Karel3 odpvěděl/a: #3
Nám dělala jogurt vždycky babička, už si nepamatuju jak, ale vždycky ho měla v peřinách:)
Avatar uživatele Ruprecht
Ruprecht odpvěděl/a: #4
No prodávají na to i speciální přístroje, dělá se to z mléka a přidávají se něho speciální buněčné kultury
Avatar uživatele Anonym
Anonym odpvěděl/a: #5
Právě jsem dostala mail, ze kterého vyplývá, že jogurty nejsou vůbec zdravé, ale naopak škodí cévám a způsobují trombózy. Jde jen o marketingové lákadlo na lidi, aby si kupovali pravidelně něco, co jim v konečném důsledku ještě ublíží. Je vědecky prokázáno právě českými výzkumníky, že enzimy v našem těle si s tak velkou "umělou" molekulou nedokáží poradit, usazují se pak v cévách a po nahromadění se uvolňují do krevního řečiště.
JOGURTY NE!!!
Avatar uživatele admin
admin odpvěděl/a: #6

Anonym napsal: Právě jsem dostala mail, ze kterého vyplývá, že jogurty nejsou vůbec zdravé, ale naopak škodí cévám a způsobují trombózy. Jde jen o marketingové lákadlo na lidi, aby si kupovali pravidelně něco, co jim v konečném důsledku ještě ublíží. Je vědecky prokázáno právě českými výzkumníky, že enzimy v našem těle si s tak velkou "umělou" molekulou nedokáží poradit, usazují se pak v cévách a po nahromadění se uvolňují do krevního řečiště.
JOGURTY NE!!!


A můžete sem ten mail dát? Je to totiž pěkný nesmysl co píšete, díky
Avatar uživatele Maruška
Maruška odpvěděl/a: #7
Obsah toho mailu by mne také zajímal...
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #8
Je až neskutečné, co takový obyčejný jogurt zmůže. Zarazilo mě, že má i protirakovinné účinky, a že bojuje hlavně s rakovinou tlustého střeva. Taky s rakovinou horní části trávicího traktu. Osobně mi moc chutná, takže si ho ráda dám.
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #9
O prospěšnosti jogurtu našemu zdraví bych snad ani nepochybovala, spíš jde o to, jaký jogurt si vybrat. Ne všechny obsahují "hodné" bakterie, některé firmy produkují spíš jakési rosolovité náhražky. A já osobně bych nešla ani do nízkotučných jogurtů.
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #10
No, hlavně bych volila bílý jogurt, a ne ovocný, protože vím, že ovoce, které má být jakousi přidanou hodnotou, jsou často náhražky, které kolem ovoce nešly. Takže je lepší, když máte bílý jogurt a přidáte si do něj lžičku nebo dvě domácí marmelády, a tak si vytvoříte pochoutku, kterou si zároveň uděláte i zdravou pochoutkou.
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #11
Někdy jsou tam ale kousky ovoce, tak to asi nebudou náhražky, ale spíš odpad, co se nikam nehodil. Nevylučuji hnilobu. Souhlasím, že je lepší koupit bílý kvalitní jogurt a dát si do něj vlastní marmeládu. Akorát že mě to pak vůbec nechutná. Ach jo.
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #12

admin napsal: 10 důvodů proč jíst jogurt pro lepší zdraví


Tak jogurty máme moc rádi, jsem ráda, že jsou takové zdravé, hlavně si je dávám na snídani, dám si třeba bílý jogurt a do toho si něco zamíchám, třeba ovesné vločky a hned se cítím po ránu líp a celkem i sytá. Už jsem si na to zvykla, nepotřebuju maso, nebo chleba.
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #13

Beata1 napsal: Nezkoušel jste někdo dělat si jogurt doma?


Když byly děti malé, tak jsem to zkoušela, dala jsem si teplé mléko a do toho pár lžiček jogurtu, tak jsem to dala pod peřinu a na druhý den z toho byl jogurt. Teď už jsem to dost dlouho nedělala, kdoví, jestli jsou takové jogurty, jak bývaly a jestli by se to zase podařilo.
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #14

Ruprecht napsal: No prodávají na to i speciální přístroje, dělá se to z mléka a přidávají se něho speciální buněčné kultury


Přijde mi, že je to zbytečné, ten jogurtovač, že je to jenom další krám, myslím, že to jde v pohodě i bez něho a možné ty specilní buněčné kultury budou dobré, aby byla jistota, že se to povede, protože u těch dnešních jogurtů si člověk není ničím jistý.
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #15

Anonym napsal: Právě jsem dostala mail, ze kterého vyplývá, že jogurty nejsou vůbec zdravé, ale naopak škodí cévám a způsobují trombózy. Jde jen o marketingové lákadlo na lidi, aby si kupovali pravidelně něco, co jim v konečném důsledku ještě ublíží. Je vědecky prokázáno právě českými výzkumníky, že enzimy v našem těle si s tak velkou "umělou" molekulou nedokáží poradit, usazují se pak v cévách a po nahromadění se uvolňují do krevního řečiště.
JOGURTY NE!!!


A odkud čerpáš, to je celkem dost drsné, cos napsal, protože už od mých mladých let se prosazuje, že člověk by jogurty měl do sebe dostat a taky zakysané výrobky z mléka, že jsou hezky zdravé a prospěšné pro tělo. A ono to tak není?
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #16

Schwabka napsal: O prospěšnosti jogurtu našemu zdraví bych snad ani nepochybovala, spíš jde o to, jaký jogurt si vybrat. Ne všechny obsahují "hodné" bakterie, některé firmy produkují spíš jakési rosolovité náhražky. A já osobně bych nešla ani do nízkotučných jogurtů.


Je fakt, že si člověk musí umět vybrat mezi tím, co je opravdový jogurt a mezi tím, co je fakt jenom nějaká náhrážka, je vidět, že když necháš jogurt stát venku do druhého dne, tak z něho nezůstane nic, co by složením nebo konzistencí odpovídalo jogurtu.
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #17

manufaktura napsal: No, hlavně bych volila bílý jogurt, a ne ovocný, protože vím, že ovoce, které má být jakousi přidanou hodnotou, jsou často náhražky, které kolem ovoce nešly. Takže je lepší, když máte bílý jogurt a přidáte si do něj lžičku nebo dvě domácí marmelády, a tak si vytvoříte pochoutku, kterou si zároveň uděláte i zdravou pochoutkou.


Taky mám radši bílý jogurt, ale nevěděla jsem, že ovoce nahrazují něčím, co teda ovoce vůbec není. I tak si do jogurtu dám třeba ovesné vločky nebo něco jiného a pochutnám si na tom. Někdy si tam dám třeba i tu marmeládu, když mám chuť na sladké.
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #18

marjenka napsal: Když byly děti malé, tak jsem to zkoušela, dala jsem si teplé mléko a do toho pár lžiček jogurtu, tak jsem to dala pod peřinu a na druhý den z toho byl jogurt. Teď už jsem to dost dlouho nedělala, kdoví, jestli jsou takové jogurty, jak bývaly a jestli by se to zase podařilo.

Dnes už není nic jako dřív, ale určitě jsou jogurty, které se dají na výrobu domácího jogurtu použít. Myslím, že nejlepší jsou ty holandské bílé ve skleničce. Z těch by to mohlo jít.
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #19

Schwabka napsal:

marjenka napsal: Když byly děti malé, tak jsem to zkoušela, dala jsem si teplé mléko a do toho pár lžiček jogurtu, tak jsem to dala pod peřinu a na druhý den z toho byl jogurt. Teď už jsem to dost dlouho nedělala, kdoví, jestli jsou takové jogurty, jak bývaly a jestli by se to zase podařilo.

Dnes už není nic jako dřív, ale určitě jsou jogurty, které se dají na výrobu domácího jogurtu použít. Myslím, že nejlepší jsou ty holandské bílé ve skleničce. Z těch by to mohlo jít.


Souhlasím s tím, že ta kvalita jogurtů, teda spoň většiny z nich už je někde jinde, než bývala. Asi budou opravdu vhodnější ty mléčné kvasinky. Myslím, že jogurt hollandia bude patřit k těm nejlepším, má nejvíc živých bakterií, tak bude celkově asi nejlepší.
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #20
A ty skleničkové jogurty už jsem dlouho neměla - vadí mi nejen jejich vysoká cena, ale také tak sklenička, která je potom taková neskladná a nemám ji kam dát, takže ji potom mám dlouho ve špajzu a nakonec ji stejně vyhodím, ale je mi to líto.
Avatar uživatele mss
mss odpvěděl/a: #21
Jogurt můžu každý den. Téměř jsem se odnaučila jíst ty ochucené jogurty. Nejlepší je čistý nesladký bílý a do toho si dát čerstvé ovoce. Už nějakou dobu se i chystám vyrobit si jogurt domácí, ale bohužel zatím nevyšel čas, a spíš se i bojím, jestli by to vyšlo. Jinak jogurt používám často i ve vaření a pečení. Do moučníků je ideální, buchta je pak krásně vláčná. Skvělý je taky i jako zálivka do salátů místo tučných dresingů z majonéz a podobně.
Avatar uživatele rybička
rybička odpvěděl/a: #22
Nejdřív si na obale přečtu, jestli neobsahuje modifikované škroby na zahuštění. Nekupuji ochucené jogurty ani jogurty s ovocem- tam je vždycky barvivo a konzervanty. Jogurt má tak výborné chladivé účinky, že ho nemůžu jíst ráno, kdy potřebuju co nejteplejší jídlo a pití. Podle mě stejně dobře jako jogurt poslouží i podmáslí nebo kefír.