Je konzumace vajec prospěšná, nebo škodlivá?

Vejce patří mezi suroviny, které často využíváme při vaření, ale jedí se i samotná. Jsou oblíbená pro svoji chuť i pro snadnou stravitelnost. Mají vyvážený obsah důležitých látek, ze kterých naše tělo čerpá bílkoviny. Ty jsou mnohem hodnotnější než proteiny masa či mléka. Vejce navíc obsahují pestrou škálu vitamínů. Z minerálních látek jsou jejich součástí například fosfor, draslík či zinek. Přesto se nedoporučuje konzumovat vejce moc často. Prospívají tedy našemu zdraví, či mu spíše škodí?

Vejce jsou hlavním zdrojem důležitých látek

Dokonce i hodnoty žloutku a bílku se od sebe navzájem liší. Právě bílek je cenným zdrojem proteinů a žloutek zase představuje zásobárnu železa. Kromě toho vejce prospívají svalům, protože díky obsahu aminokyselin, železa a antioxidantů pomáhají k obnově a zpevnění svalových tkání. Díky velkému podílu vitamínů je posílen imunitní systém organismu a lépe se reguluje funkce štítné žlázy. Přítomnost selenu zase napomáhá bezproblémové činnosti kloubů a svalů. Při dietě vejce také oceníte, protože vás dříve zasytí a přitom jde o snadno odbouratelnou složku, která neukládá tuky.

Mnoho vajec může škodit

Pravidelná konzumace vajec však přináší i jisté nevýhody. Největším strašákem je cholesterol, který je při zvýšených hodnotách hlavní příčinou onemocnění srdce. Lidé, kteří mají problémy s kontrolou cholesterolu a s cukrovkou, by se tedy měli vejcím raději vyhýbat. Ve vejcích je totiž podíl cholesterolu poměrně vysoký a může mít vliv na ucpávání tepen, což vede k infarktu nebo mrtvici. Je však důležité si uvědomit, že taková rizika platí pouze při velmi časté konzumaci vajec ve velkém množství. Jako vždy, i tady platí pravidlo, že všeho moc škodí.

Sportovci se bez vajec neobejdou

Mnohem nebezpečnější je tuk z másla, uzenin, sádla či z tučného masa a smažených pokrmů. Vejce jsou tak tím nejmenším zlem a často jsou nepostradatelnou součástí pravidelné stravy. Platí to především u sportovců a kulturistů, kteří moc dobře vědí, jak hodnotný obsah se pro ně ve vejcích skrývá. Vaječné bílkoviny pomáhají s růstem svalové hmoty a dodávají před cvičením spoustu využitelné energie.

Někteří sportovci vejce konzumují dokonce syrové, a to z důvodu vyššího obsahu různých druhů proteinů v tepelně neupraveném bílku. Nejlepší a nejzdravější úpravou je vejce na hniličku, které je kompromisem mezi upravenou stravou a zachováním důležitých složek prospěšných pro tělo. Sportovci pak mohou spořádat větší množství vajec už jen proto, že pravidelných pohybem přispívají ke snížení cholesterolu a posílení srdečního svalu.

Log in to comment