olivový olej

Olivový olej je považován za jeden z nejzdravějších olejů, protože má vysoký obsah tuků zdravých pro srdce, vitaminu E a omega 3 mastných kyselin. Olivový olej je běžný v mnoha kuchyních po celém světě, včetně středomořské stravy. Středomořská kuchyně je bohatá na olivový olej, luštěniny, celá zrna, ovoce, zeleninu, mořské plody, víno a má nižší spotřebu červeného masa. Existuje mnoho výzkumů naznačujících že, středomořská strava může mít řadu zdravotních výhod. Ačkoli existuje mnoho důkazů o tom, že je olivový olej v jádru zdravý, existují případy, kdy olivový olej nemusí být nejlepší volbou pro vaření. Zde jsou některé důležité faktory, které je třeba vzít v úvahu při určování, se kterým olejem budete vařit.

Zdravotní výhody olivového oleje

Mnoho výzkumných studií došlo k závěru, že existují zdravotní výhody středomořské stravy a / nebo vysoké konzumace olivového oleje. Z výzkumné studie Harvard School of Public Health a Cambridge Health Alliance z počátku roku 2014, vyplývá, že dodržování středomořské stravy bylo spojeno s nižšími rizikovými faktory kardiovaskulárních onemocnění ve skupině mladých hasičů.

Důvodem, že olivový olej je považován za zdravý pro srdce je to, že je bohatý na mononenasycené tuky a omega-3 mastné kyseliny. Mononenasycené tuky mohou pomoci snížit špatný cholesterol a zvýšit hladinu dobrého cholesterolu.

Omega tři mastné kyseliny mohou pomoci snížit záněty v těle. Zánět v těle může zvýšit riziko kardiovaskulárních onemocnění, revmatoidní artritidu, hypertenzi a některých druhů rakoviny.

Olivový olej má také vysoký obsah antioxidantů, vitamínu E, K a karotenoidů. Vitamin E, antioxidanty a karotenoidy pomáhají chránit buňky těla před poškozením volnými radikály. Vitamin K je důležitý pro regulaci vápníku a srážení krve.

Mějte na paměti, že extra panenský olivový olej je považován za nejlepší formu olivového oleje, protože to znamená, že je z prvního lisování oliv za studena. Bohužel označování obyčejného olivového oleje a extra panenského, může být zavádějící a není dobře regulované.

Chcete-li se ujistit, že váš olivový olej je skutečně extra panenský, zkontrolujte štítek od severoamerické asociace olivového oleje a Mezinárodní rady pro olivy. Váš olivový olej by měl být cítit jako oliva, nesmí být cítit zatuchle a měl by být hustší než jiné oleje.

Kdy nepoužívat olivový olej

Olivový olej je nejlepší používat pro nižší teploty zpracování nebo do studených pokrmů, protože zahřátí olivového oleje příliš vysoko může skutečně způsobit, že bude kouřit. Bod kouření pro olivový olej je asi 365 až 420 ° C.

Další důvod, proč nepoužívat olivový olej pro vysoké teploty je, že antioxidanty a další fytochemikálie v olivovém oleji se mohou vysokou teplotou rozložit. Měli byste také vzít v úvahu, že olivový olej může přidat do jídla chuť, která může být žádoucí pro lehce osmahnutou zeleninu, ale nemusí být přijatelná pro pečivo.

Kdy používat olivový olej

Jak již bylo zmíněno, nižší teploty jídla jsou pro extra panenský olivový olej nejlepší. Použití olivového oleje pro salátové dresinky, jako pomazánku na chleba nebo sušenky, lehce restovanou zeleninu nebo na horní části hummusu jsou příklady použití olivového oleje, ve správném teplotním rozsahu. Pokud pečete nebo vaříte pokrm při nízké teplotě (pod 365 °F = 185 °C), můžete olivový olej stále používat.

Alternativy olivového oleje

Pokud ohříváte něco, co vyžaduje teplo nad bod kouření olivového oleje, zvažte použít arašídový olej, avokádový olej, máslo z krav krmených trávou, sezamový olej nebo světlicový olej / slunečnicový olej. Arašídový olej může být dobrou alternativou pro smažení. Kokosový olej může být jinou zdravou alternativou olivového oleje, která dodá pokrmům příjemnou kokosovou chuť.

Závěr

Extra panenský olivový olej má mnoho zdravotních výhod, včetně zlepšení zdraví srdce vlivem mononenasycených tuků a Omega 3, snížení zánětu a poskytování antioxidantů a vitamínových živin stravě. Středomořská strava, která je bohatá na olivový olej, je známá především pro svůj vliv na snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění.

Zahřívání olivového oleje nad jeho bod kouření by mohlo změnit chemické složení oleje a zničit jeho zdravotní výhody. Bodem kouření pro olivový olej je asi 365 až 400 ° F (185 až 204 °C). Pro vyšší teploty vaření se doporučuje se použití jiného oleje s vyšším bodem kouření.

Extra panenský olivový olej je považován za nejčistší olivový olej, protože je z prvního lisování oliv. Vyberte extra panenský olivový olej, který má atest severoamerické asociace olivového oleje a Mezinárodní rady pro olivy, pokud si nejste jisti čistotou olivového oleje s označením extra panenský, vzhledem k tomu, že některé společnosti falešně označují olivový olej za extra panenský.

Ostatní oleje, které mohou být použity jako náhrada za olivový olej jsou kokosový olej, podzemnicový olej, avokádový olej, máslo z krav krmených trávou, sezamový olej, světlicový olej nebo slunečnicový olej.

Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej na sociálních sítích, děkujeme

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele skolka
skolka odpvěděl/a: #2
Vím o olivovém oleji, na který nedám dopustit do salátů a do studené kuchyně, že se nehodí do teplé kuchyně, protože má nízký bod varu, ve kterém se z něj začnou uvolňovat nebezpečné látky a místo aby byl zdravý, tak našemu organismu naopak škodí.