jaterní dieta

Jaterní dieta není přímo dieta na hubnutí, prakticky vždy vám jí doporučí lékař při onemocnění jater, žlučníku a žlučových cest.  Při dodržování pravidel této diety jistě zhubnete, ale hlavně dáte šanci svým játrům k regeneraci a nebudete zatěžovat žlučník a žlučové cesty. Nejčastěji je tato dieta předepisována při žlučníkových kamenech - cholecystolitiáze, které mohou vést až k zánětu žlučníku, cholecystitidě. Jaterní dieta závisí na několika málo pravidlech. Hlavním pravidlem této diety je minimalizování či naprostá eliminace živočišných a rostlinných tuků, se spojením s eliminací živočišné bílkoviny. Člověk, který chce podstoupit tuto dietu, se tak musí smířit s tím, že ze stravy musí vynechat celkově všechny silně i více kořeněné články stravy, pokrmy, které jsou opékané na sádle a másle, čerstvé pečivo a především také alkohol.

Neublíží mi jaterní dieta?

Mnoho lidí se při přečtení informací o této dietě začne bát o své zdraví, protože si mnohdy nedovedou představit svojí denní stravu bez kousku masa. Musíme však nutně poukázat na skutečnost, že lidský organismus a zažívání, ač prošlo výraznou evolucí, je postaveno na základech vegetariánsky se stravujícího tvora.

V případě takové diety tedy nemůžeme očekávat, že obdobný způsob stravování ublíží našemu zažívání či naší funkci těla – ale musíme se velice nutně zaměřit na nakupování správné stravy. Přednost v této dietě tedy stoprocentně dostávají produkty získávané v domácích podmínkách, místní výroba, nebo nejlépe kvalitní BIO farmy.

jaterní dieta při hubnutí

Hlavní význam jaterní diety spočívá ve vysokém omezený lipidů i bílkovin, které donutí lidské tělo spalovat zásoby, které se ukládají podle individuelních proporcí člověka a také podle pohlaví. Nejčastějšími uživateli této diety jsou právě ženy, které se tak snaží shodit nepříjemná kila v rizikových oblastech ukládání tuků – tedy ve stehnech, pase a břiše.

Ovšem u této diety platí dvojnásob velmi nepříjemné pravidlo JoJo efektu. Tato dieta naučí tělo pracovat pouze s přírodním sacharidem a rostlinným původem bílkoviny a díky tomu tělo okamžitě obrací veškerou energii. Náhlý nekontrolovaný přísun vysokého počtu ostatních různorodých bílkovin a sacharidů však bude mít za následek přesycení organismu a velmi rychlé ukládání zpět do rizikových míst.

Vyřazení tučných jídel z vašeho jídelníčku způsobí menší produkci žluči a ve žluči bude méně cholesterolu, který se ukládá do žlučových kamenů. Takže tuto dietu by měli dodžovat hlavně lidé, trpící žlučníkovými kolikami. Kameny nebudou tolik růst a žlučník nebude tolik namáhán. Ikdyž každý se žlučníkovými kameny by měl podstoupit operace žlučníku a jeho odtranění, tedy cholecystektomii, tato dieta bude fungovat preventivně a do doby operace může zmírnit nepříjemné příznaky žlučníkových kamenů. Stejně tak i například ostropestřec mariánský.

Co můžu při jaterní dietě?

Čemu se musíte vyhnout?

tučná jídla a tuky obecně

  • tučné maso a tučné polévky, včetně tučných vývarů
  • uzeniny, paštiky
  • konzervy a konzervované výrobky
  • kořeněné potraviny a koření
  • tučné sýry, tučné mléko, smetanové jogurty
  • tatarská omáčka, majonéza, drezinky, hořčice, kečup
  • ořechy, buráky, mandle
  • mák, kokos, semínka
  • nadýmavá zelenina (například květák, zelí, kapusta)
  • aromatická zelenina (například česnek, cibule, ředkvička)
  • uzené a tučné ryby
  • kakao
  • sladkosti
  • čerstvé pečivo, koláče, kynuté knedlíky
  • kompoty
  • ovoce – hrušky a plody s malými zrníčky (např. borůvky, angrešt, rybít, maliny)
  • smetana
  • forma přípravy potravin – smažení, grilování a pečení
  • vaječný žloutek

Autor: Magazín o zdraví, nemocech, hubnutí, dietě, bylinkách a diskuzní forum

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele mss
mss odpvěděl/a: #2
Naštěstí jsem žádnou dietu kvůli nějakému onemocnění nikdy držet nemusela, ale nemyslím si, že by to muselo být zase něco až tak nepříjemného. Pro lidi, kteří žijí zdravým životním stylem by neměl být problém vyjít s takovou dietou. Slovo dieta jako takové velice nerada používám, protože mi připadá až moc komerčně využívané. Dieta jako taková by vlastně vůbec neměla existovat. Kdyby se každý druhý dokázal usměrnit v jídle a aspoň trochu přidal cvičení, tak by hned bylo na světě méně nemocných a obézních. :)