bmi

Body Mass Index je znám pod zkratkou BMI a udává index tělesné hmotnosti. Zjednodušeně řečeno, řekne vám, zda je vaše váha v normě, nad ní či pod ní. Jedná se o nerozšířenější výpočet toho, jak jsme na tom, a zda bychom měli hubnout či přibírat.

Výpočet BMI

Výpočet není složitý – jedná se o podíl vaší aktuální hmotnosti v kilogramech a druhé mocniny tělesné výšky v metrech. Zjednodušeně řečeno, hmotnost v kg vydělíte tělesnou výškou v metrech na druhou. Pro příklad, pokud jste muž ve věku 25 let, měříte 180 cm a vážíte 80 kg, bude váš BMI index 24,5. To je ještě v normě, ale už u horní hranice s nadváhou. Pro ženu ve věku 31 let při váze 52 kg a výšce 162 cm vychází BMI také v normě, a to 19,8, což se trochu blíží spodní hranici. Pokud by ale přibrala až na 70 kg, už jde o nadváhu.

Praktická BMI kalkulačka

Výpočet BMI si nemusíte pamatovat, najdete jej na internetu a skvěle poslouží BMI kalkulačka. Do ní zadáte pouze údaje, jako jsou váš věk, pohlaví, výška v metrech či centimetrech, váha v kilogramech a můžete se těšit na výsledek. Ihned se dozvíte nejen konkrétní číslo, ale i to, co toto číslo znamená.

Jak zhodnotit výsledek?

Hodnota pod 18,5 znamená podváhu. V normě jste, jestliže vyjde hodnota 18,5 až 24,9. Číslo 25 až 29,2 značí nadváhu, 30 až 39,9 obezitu a nad tuto hranici už jde o klinickou obezitu, která má velmi vysoká zdravotní rizika.

Co když nevyjde ideální BMI

Nadváha a obezita jsou stavy, kdy se v těle ukládá nadměrné množství tuku. Na vině je nerovnováha mezi energetickým příjmem a výdejem. Přesně opačně je tomu u podváhy. Ani jeden extrém není dobrý pro lidské zdraví. Na vině může být nesprávný životní styl i nějaký zdravotní problém. Pokud zjistíte, že váš BMI není zrovna ideální, měli byste se to snažit změnit, nejlépe pod vedením odborníků.