Co nejíst když se snažíte zhubnout

Může se zdát těžké vědět, co jíst, když se snažíme zhubnout. Před uvedením toho, čemu se vyhýbat, uvádíme některé potraviny, které by měly být při hubnutí ve vaší stravě zachovávány.

  • Ovoce a zelenina, a to zejména tmavá listová zelenina
  • Libové proteiny
  • Luštěniny
  • Zdravé tuky, jako je avokádo, olivový olej a ořechy

Tyto potraviny jsou bohaté na živiny, jako vitamíny, minerály a antioxidanty, které jsou důležité pro zdraví a udržení zdravého hubnutí. Snažíte-li se o odstranění kalorií, budete se chtít ujistit, že kalorie, které budete jíst, také dají vašemu tělu živiny. Obecně platí, že byste měli odvrátit od potravin s prázdnými kaloriemi, a to zejména, když se snažíte zhubnout.

Zde jsou některé potraviny a nápoje s prázdnými kaloriemi, které bychom měli vyloučit, když se snažíme zhubnout.

Sladké nápoje

Sladké nápoje jako limonády nebo džusy jsou koncentrovaným zdrojem kalorií a cukru, které mohou snadno zvýšit hladinu cukru v krvi. Po vypití sladkého nápoje, hladina glukózy v krvi vytvoří špičku. Inzulín se uvolňuje v reakci na špičku glukózy a přenáší glukózu z krve do buněk těla.

Jedním z úkolů inzulínu je podporovat ukládání tuků. Čím více inzulínu se uvolní, jako např. po vypití sladkého nápoje, tím větší je pravděpodobnost ukládání tuku v těle. Podle publikace Harvard School of Public Health, přispěla rostoucí spotřeba pitných slazených nápojů k rostoucímu problému obezity v USA.

Další problém se sladkými nápoji je ten, že mozek má pevný čas na registraci těchto kalorií. 0,5 litru sodovky, může mít kolem 240 kalorií, ale po vypití této sklenice sodovky většina lidí nemá pocit, že požila 240 kalorií.

Pití sladkých nápojů jen přidává kalorie a cukr bez poskytnutí pocitu sytosti, pocitu uspokojení z jídla.

Balená strava

Balené obědy jsou obvykle plné konzervantů, sodíku a podobných substancí. Jsou sice některé výjimky, ale celkově budou balené obědy mít daleko k opravdovému jídlu.

Je-li balené jídlo označeno, může to být varování, že má ještě více umělých přísad, než je obvyklé. Před nákupem jakéhokoliv baleného jídla si přečtěte etiketu. Pokud je na ní dlouhý seznam složek, které nelze vyslovit, měli byste si rozmyslet, než to sníte.

Konzumace většího množství umělých sladidel, které jsou rozšířené v dietních potravinách, by mohlo zvýšit toleranci na sladkosti a zvýšit chuť na sladkosti. Snažte se o střední příjem sladkostí, ať už z přírodního cukru nebo umělých sladidel.

Rafinované obiloviny

Rafinované obiloviny mohou být obsaženy v bílém chlebu, balených cukrovinkách a pekařských výrobcích. Rafinované obiloviny mají vysoký obsah sacharidů, cukru a nízký obsah vlákniny. Tato kombinace může tyto potraviny učinit málo sytící a zvyšovat riziko jedení velkých porcí.

Jak je výše uvedeno, vysoké množství cukru působí zvýšení reakce na inzulín, který podporuje ukládání tuku. Vláknina může pomoci zpomalit uvolňování glukózy z trávicí soustavy do krve, ale protože mají rafinované obiloviny nízký obsah vlákniny, vstupuje cukr do krevního řečiště rychle.

Držte se dál od baleného pečiva, a to i v případě, že obal říká, že je nízkokalorické. Většina balených sladkostí stále obsahuje vysoké množství jednoduchých sacharidů a málo jiných látek, i když jsou nízkokalorické.

Nevyvážené stravování

Jíst vyváženou stravu je důležité pro stabilizaci hladiny cukru v krvi a získání adekvátních živin. Vyvážené jídlo by mělo obsahovat zdroj vlákniny, jako jsou ovoce zelenina a celozrnné výrobky, libové bílkoviny a zdravé tuky.

Vyhněte se konzumaci jídel, která jsou tvořena jen jednou skupinou potravin. Vyvážené jídlo může pomoci udržet se déle sytý a snížit příjem potravy později během dne.

Nevýživné potraviny

Většina z výše uvedených potravin se považuje za málo výživné. Jakékoli nezdravé jídlo jako hranolky, bonbony, limonády nebo balené pečiv může spadat do této kategorie. Je důležité jíst výživnější potraviny, když se snažíte zhubnout. Jezte skutečné potraviny raději než balené, abyste se ujistili, že vaše tělo se dostává všechny potřebné živiny důležité pro hubnutí.

Vyhýbejte se potravinám, které mají hlavně kalorie a málo jiných živin. Zabírají místo ve vašem přídělu kalorií bez poskytnutí jakékoli jiné výhody. Pravděpodobně vás nezasytí a mohou negativně ovlivnit hladinu cukru v krvi.

Závěr

Závěrem lze konstatovat, že je třeba být si vědom falešného marketingu s výživovými štítky. Pokud se o něčem říká, že je to bez cukru nebo tuku, neznamená to, že vám to pomůže zhubnout. Dietní balené potraviny jsou často plné jednoduchých sacharidů, plniva i konzervačních látek. Tyto složky vám nepomohou, když se snaží zhubnout.

Držte se vyvážené stravy, která poskytuje vlákninu, bílkoviny a zdravé tuky. Tato kombinace potravin může pomoci stabilizovat hladinu cukru v krvi a udržet se déle spokojenými.

Tyto potraviny také pravděpodobněji budou mít vysokou hustotu živin, což znamená, že poskytují další živiny, které vaše tělo potřebuje a jen málo kalorií.

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele mss
mss odpvěděl/a: #2
Nejsem úplně příznivce toho "úplně nejíst", spíš jsem zastánce "omezit". Ale také to není o to, aby člověk pořád jedl stejně, třeba i dál nezdravé potraviny, to je pak jasné, že takto nezhubne. Jinak bych nezakazovala třeba sladké dezerty, omezila bych je třeba na jeden týdně nebo začala vařit zdravější varianty. Většinou jsou totiž zdravé variace mnohem lepší. :)