bylinky pro lepší zdraví

Bylinky a koření přidávají jídlu vynikající chuť, ale existuje stále více důkazů o tom, že jsou také prospěšné našemu zdraví. Tradiční medicína používá po staletí bylinky a koření k léčbě běžných nemocí a moderní věda nyní začíná podporovat některé z těchto teorií. Použití bylin a koření jako alternativy k soli a tuku pro ochucování jídel je prospěšné i pro naše zdraví, protože tyto látky neobsahují žádné kalorie a na rozdíl od soli nemají potenciálně škodlivé účinky, pokud jsou konzumovány ve velkém množství.

Ačkoli je výzkum teprve v počátcích, a v mnoha případech jsou třeba další studie pro potvrzení výsledků a doporučení pro konzumaci, není pochyb o tom, že bylinky a koření mají schopnost zlepšit naše zdraví. I když existuje několik negativních účinků a konzumace bylinek a koření je i vítaným dodatkem do mnoha pokrmů, určitě není na škodu zahrnout jejich širokou škálu do zdravého stravování.

Běžné bylinky a koření s potenciálními přínosy pro zdraví

Skořice

Přehled vědeckých důkazů z r. 2010 týkajících se skořice a jejího přínosu pro zdraví odkryl řadu možných mechanismů, podle kterých může mít skořice pozitivní vliv na zdraví. Bylo podotknuto, že skořice má protizánětlivé, antimikrobiální, a protinádorové účinky, a působí i snížení cholesterolu, a má i případné přínosy pro imunitní a kardiovaskulární systém.

Studie u lidí i zvířat také naznačují, že skořice může mít schopnost indukovat produkci inzulinu, což je užitečná funkce, která může být prospěšná při léčbě diabetu typu 2, i když je zapotřebí další výzkum před vytvořením definitivních závěrů.

Cayenský pepř

Předpokládá se, že složka, která je zodpovědná za pálivost pepře a chilli, známá jako kapsaicin, má mnoho výhod pro zdraví, včetně výhody pro kardiovaskulární systém, podporu trávení a zmírnění bolesti.

Také bylo zjištěno, že tato látka může mít vliv na rychlost metabolismu a schopnost zvýšení spalování tuků, a nabízí tak potenciální roli při hubnutí.

Šafrán

Výzkum objevil možný ochranný účinek tohoto běžného koření proti rakovině, jakož i možný příznivý vliv na hladinu krevních lipidů. Rovněž se předpokládá, že může mít příznivý vliv na učení a funkci paměti.

Heřmánek

Populární složka bylinného čaje obvykle užívaného pro zlepšování spánku a relaxace, může mít i jiné zdravotní výhody podle hodnocení za rok 2006.

Květ obsahuje mnoho fenolických sloučenin a má mírné antioxidační a antimikrobiální vlastnosti. Prokázal také antiagregační aktivitu.

Studie na zvířatech také zjistily protizánětlivé účinky a vliv na možné snížení hladiny cholesterolu, je však nutný další výzkum v této oblasti, založený na lidech. Kupodivu neexistuje žádný klinický důkaz na podporu uklidňující vlastnosti heřmánku.

Koriandr

Bylo zjištěno, že koriandr je účinný v prevenci běžné choroboplodné bakterie Lysteria monocytogenes, která může být nebezpečná pro osoby s oslabeným imunitním systémem nebo ještě nenarozené děti.

Kurkuma

O součásti, která dává kurkumě její oranžově-žlutou barvu, známé jako kurkumin se předpokládá, že má mnoho zdravotních výhod. Studie naznačují, že tato látka může být prospěšná při léčbě zánětlivých onemocnění, jako jsou rakovina, diabetes, kardiovaskulární onemocnění, Alzheimerovy choroby a psoriázy, i když jsou potřebné hlubší studie, než bude možno provést doporučení, týkající se spotřeby kurkumy.

Bylinky a koření s vysokým fytochemickým obsahem

U skupiny běžných bylin a zeleniny, známých jako okoličnatá zelenina se předpokládá, že má vysoký obsah fytochemikálií. U kopru, anýzu, petržele a koriandru, stejně jako u celeru, mrkve a pastináku, se předpokládá, že mají ochranné účinky vzhledem k jejich vysoké koncentraci přírodních antioxidantů, které se také nalézají v česneku a zázvoru.

Tyto složky se zdají být prospěšné v ochraně před, nebo léčbě chronických onemocnění, jako jsou srdeční choroby, rakovina, cukrovka a hypertenze.

Bylinky s protinádorovými vlastnostmi

National Cancer Institute určil kolekci běžných bylin, které vykazují protirakovinné účinky. Patří mezi ně česnek, cibule a pažitka, které obsahují sloučeninu zvanou Allium, členové rodiny máty, jako bazalka, oregano, rozmarýn, šalvěj a tymián, členové rodiny Zingiberaceae jako kurkuma a zázvor, kořen lékořice, zelený čaj a len, jakož i již zmíněná zelenina z rodiny okoličnatých.

Autor: Magazín o zdraví, nemocech, hubnutí, dietě, bylinkách a diskuzní forum

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele Beata1
Beata1 odpvěděl/a: #2
Děkuji za pěkný článek
Avatar uživatele Alena
Alena odpvěděl/a: #3
česnek, cibule a pažitka, to je známá věc:)
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #4
Slyšela jsem již mnohé o česneku a jeho skvělých účincích na zdravotní stránku člověka. Naštěstí mi moc chutná, a tak z něj připravuji pastu složenou z tuku, soli a rozdrceného česneku, uchovává se to v chladničce a je to hned k dispozici.
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #5
Skořici mám moc ráda, dávám ji do štrůdlu a taky na krupici. Nevěděla jsem, že je i proti diabetu, věděla jsem, že je na hubnutí. a taky proti rakovině, to jsou samé důležité věci, tak snad mají vědci pravdu.
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #6
Tedy do skořice bych to neřekla.
A hned si jdu na zahradu utrhnout petržel, té je naštěstí po většinu roku dost. Fytochemikálie - to je nějaký nový objev? Tyto látky mají prý protirakovinné účinky - hurá!
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #7
Fytochemikálie jsou biolgoicky aktivní látky v rostlinách, které příznivě ovlivňují zdraví člověka. Známe asi dvanáct tisíc fytochemikálií - v některém ovoci může být až stovky fytochemikálií. Jsou třeba v ořeších, zeleném čaji, kurkumě, kakaových bobech a dalších superpotravinách.
Třeba rajčata mají antioxidační a protinádorové působení, oranžové a žluté druhy ovoce a zeleniny mají protinádorové účinky.
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #8
Já mám tento seznam fytochemikálií: mrkev, ananasový meloun, pomeranče, dýně, rajčata, meloun, zelený čaj, zelí, kapusta, květák, brokolice, růžičková kapusta.
Myslím, že docela shoda :)
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #9
Ano, celkem jsme se shodly. Dá se někde koupit kurkuma, slyšela jsem o ní, že je moc zdravá, ale nevím, jestli ji hledat v obchodě se zdravou výživou. A pokud ji i najdu, tak kam ji přidáváte - do omáček, nebo pod maso? A jak jídlo zachutí, je pak na chuť jiné, je to tam hodně poznat? Děkuju za případné odpovědi.
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #10
Kurkuma se dá určitě najít v obchodech se zdravou výživou. Je to koření. Ale já to nepoužívám. Já moc jídla nekořením. V nejhorším používám pepř a sladkou papriku a to je vše :) Možná ji někdy vyzkouším, uvidíme.
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #11
Rakovina a diabetes jsou zánětlivá onemocnění? To jsem tedy nevěděla. To by na ně snad zabíraly antibiotika, ty se dávají na zánět. Nebo ne? Z toho jsem nějak zmatená..
Avatar uživatele verca.fontanka
verca.fontanka odpvěděl/a: #12
Už jste slyšeli o bylince kurkuma Kurkuma při Alzheimerově a Parkinsonově chorobě. Má protirakovinné a protizánětlivé účinky a mnoho dalšího...