Bazální metabolizmus

Co děláte, zatímco čtete tento článek? Zřejmě sedíte na židli nebo v křesle, buď doma, nebo na veřejném místě, možná jedete autobusem či vlakem. Možná přitom něco pojídáte nebo pijete, ale zcela určitě dýcháte a pohybujete očima po řádcích. Ve skutečnosti úplně každá aktivita, kterou provádíme, vyžaduje jistou dávku energie. I pouhá četba, zdánlivě nenáročná, spaluje kalorie.

Bazální metabolizmus si můžete spočítat v naší Kalkulačce pro zdraví

Kdybychom nedělali vůbec nic (ani nepřijímali žádnou potravu) a jenom leželi na zádech se zavřenýma očima, přesto by náš organismus neustále vydával energii nutnou pro životně důležité funkce vnitřních orgánů, svalů, kůže a mozku. Nebylo by jí sice moc, stále bychom se však pohybovali v hodnotách tisíc až dva tisíce kalorií za den. Množství této energie je známo jako tzv. bazální metabolismus.

Měření bazálního metabolizmu

Bazální metabolizmus lze zjistit buď přímou anebo nepřímou kalorimetrií. Přímá kalorimetrie je pro svou technickou a finanční náročnost praktickynepoužívá. Měřená osoba je zavřená v místnosti, odkud se odvádí vzduch. Zjišťuje se množství tepla vyprodukovaného organismem. Nejjednodušším způsobem jak vypočítat odhadem bazální metabolismus je využití, tzv. Herris-Benedictovi rovnice.

U každého člověka se pochopitelně liší i rovnice jejího výpočtu je jen značně orientační i přes to, že měření probíhá za striktních podmínek, kdy osoba kromě fyzické námahy nesmí být vystavena ani žádným emocionálním podnětům. V úvahu se bere pohlaví, věk, výška a váha. První rovnice pro výpočet bazálního metabolismu byla sestavena již v roce 1918. Dnes je nejpoužívanější následující vzorec:

Bazální metabolizmus (BMR) u žen

BMR = 655,0955 + (9,5634 × váha v kg) + (1,8496 × výška v cm) − (4,6756 × věk v letech) kcal/den

Bazální metabilizmus (BMR) u mužů

BMR = 66,473 + (13,7516 × váha v kg) + (5,0033 × výška v cm) − (6,755 × věk v letech) kcal/den

Jak souvisí hubnutí s bazálním metabolismem?

Pokud si počítáte kalorie, které denně spálíte, je stěžejní brát v úvahu právě svůj bazální metabolismus. Až spočítáte svůj denní energetický příjem, odečtěte od něj hodnotu svého bazálního metabolismu. Číslo, které vám zbude, je počet kalorií, které byste měli spálit fyzickou námahou, aby se vyrovnal váš energetický příjem a výdej.

Bazální metabolizmus příklad

Ukažme si to na příkladu: žena, která spočítala, že snědla za den 3000 kalorií a bazální metabolismus jí vyšel 2000. Znamená to, že by měla fyzickou námahou spálit 1000 kalorií denně nebo mírně snížit energetický příjem. Faktem nicméně zůstává, že vycházet pouze z rovnic a vzorečků není úplně směrodatné. Při hubnutí je ideální uplatnit zdravý rozum a o znalost bazálního metabolismu se pouze opřít.

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #2
Děkuju za hezký článek o bazálním metabolismu a taky za tabulku, díky které si můžu spočítat svůj bazální metabolismus, divila jsem se, že vyšel celkem vysoký. A zajímalo by mě, jestli nějak na jeho hodnoty působí, když mám více svalů, nebo jestli je to jedno.
Avatar uživatele admin
admin odpvěděl/a: #3
Jedno to není, ale také se to nedá takto uvažovat, nejpřesnější by byla ta přímá kalorimetrie, toto slouží k spíše k přibližné hodnotě,která je ale i tak dostačující...
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #4
Dobře, děkuju za odpověď. Myslela jsem si, že to tak úplně jedno nebude, protože svaly přece spálí daleko víc energie i v klidovém stavu. Takže abych si je začala budovat, abych pak měla jistotu, že tělo spaluje, i když zrovna nic fyzického nedělám.
Avatar uživatele marjenka
marjenka odpvěděl/a: #5
Je dobré, že člověk hubne, i když nic nedělá, protože tělo samo funguje a to teda jako spaluje samo kalorie, takže hubneme, to je báječná zpráva. Sama s hubnutím nemám problémy, ale je fakt, že zadarmo to nemám, musím se hlídat.