Antioxidanty

Často se dozvídáme, že jisté jídlo je pro nás dobré vzhledem k tomu, že obsahuje antioxidanty. Tyto přirozeně se vyskytující sloučeniny nám mají nabídnout preventivní účinky na nemoci. Co přesně jsou a jak je můžeme získat z naší stravy?

Co jsou to antioxidanty?

Antioxidanty jsou látky, které zabraňují oxidaci v těle nebo v potravinách. Oxidace je chemický proces, který zahrnuje přenos elektronů nebo vodíku produkující škodlivé volné radikály v těle. Tyto destruktivní látky mohou způsobit poškození nebo smrt buněk v těle prostřednictvím pozměňování DNA, což může z důvodu buněčné mutace postupně vést k rozvoji takových onemocnění, jako je rakovina, srdeční choroby, Alzheimerova a Parkinsonova choroba.

Vnější faktory, jako je cigaretový kouř, znečištěné ovzduší a nadměrná konzumace alkoholu, mohou vést k produkci nebezpečných volných radikálů. Antioxidanty pomáhají zastavit poškození způsobené volnými radikály a tím mohou být účinné při snižování rizika vzniku různých onemocnění, zejména nádorových. Oxidace je rovněž proces, který způsobuje, že se jídlo po určité době zkazí, a antioxidanty jsou často používány při výrobě potravin ke zpomalení tohoto procesu, protože dodávají jídlu delší trvanlivost.

Proč je potřebujeme?

I když naše tělo produkuje některé antioxidanty, v moderním světě jsme vystaveni mnoha látkám vytvářejícím volné radikály, na které naše tělo nemusí být schopno vytvořit dotatek antioxidantů. Je tedy doporučeno zvýšit příjem těchto látek stravou, nejlépe ovocem a zeleninou, ale existuje i řada doplňků stravy v kapslích či jiných formách.  Existují důkazy o tom, že strava bohatá na vitaminy může snížit riziko vzniku civilizačních chorob, avšak existují látky, jevící se jako prospěšné v laboratorních podmínkách, které ve skutečnosti nevykazují žádné účinky na lidský organismus.

Nejlepším zdrojem antioxidantů jsou potraviny rostlinného původu a lze se domnívat, že vysoký příjem ovoce a zeleniny je spojen s nižším rizikem mnoha nemocí. Široká škála ovoce a zeleniny ve vaší stravě je dobrým způsobem, jak zajistit zdravou stravu a snížit riziko onemocnění.

Běžné antioxidanty

Některé běžné antioxidanty osahují určité vitaminy, flavonoidy a polyfenoly. Vitamin C zastavuje oxidační řetězovou reakci dříve, než začne, zatímco vitamin E rozbíjí řetěz dál. Flavonoidy a polyfenoly jsou také běžné antioxidanty různých forem a nacházejí se v různých potravinách rostlinného původu. Pouze u vitaminů bylo prokázáno, že mají příznivé antioxidační účinky v lidském těle, zatímco u jiných forem bylo prokázáno, že jsou sice účinné v laboratoři, ale nejsou schopny zachovat tuto účinnost v lidském těle.

Které potraviny jsou bohaté na antioxidanty?

Potraviny mající přirozeně vysoký obsah antioxidantů jsou především z rodiny ovoce, zeleniny a luštěnin. Bobule obsahují nejvyšší množství antioxidantů z  ovoce, a to zejména borůvky, brusinky a ostružiny, zatímco artyčoky jsou dobrým zdrojem z rodiny zeleniny, dále je velmi cenným zdrojem antioxidantů zelená káva. Červené fazole a strakaté fazole mají nejvyšší obsah antioxidantů z luštěnin. Antioxidační vitamin C se běžně vyskytuje v ovoci a zelenině, zejména v citrusových plodech, zatímco vitamínu A se vyskytuje v listové zelenině. V tuku rozpustný vitamin E se nachází v ořeších, semenech, pšeničných klíčcích a celozrnných výrobcích. Flavonidy, typ polyfenolvých antioxidantů, se nacházejí v lesních plodech a čaji a karotenoidy obsahující lykopen a beta-karoten se nacházejí v různých druzích zeleniny.

Také mnoho koření obsahuje vysoké hladiny antioxidantů, ovšem jejich příjem z těchto produktů je tak nízký, že je zanedbatelný. Dobrým zdrojem antioxidantů jsou také sušené plody, protože odstranění vody koncentruje antioxidanty.

Zelená káva jako zdroj antioxidantů

Na trhu je mnoho doplňků stravy s obsahem antioxidantů, mezi něž patří například výtažek zelené kávy v tabletách obsahující velmi mnoho účinných antioxidantů. Nemusíte tedy denně sníst spousty ovoce a zeleniny, abyste oragnizmu dodali potřebnou denní dávku. Tyto tablety s obsahem zelené kávy nabízí společnost Naturvita, a.s. a jako jedny z mála zároveň slouží  i jako velmi moderní doplněk stravy při hubnutí, zakoupit je můžete pod názvem Zelená káva Naturvita cps.60 - Doplněk stravy Green coffee extrakt. V zeleným kávových zrnech se nachází kyselina chlorogenová, která je silným antioxidantem.

Pozor na doplňky stravy

Vzhledem ke schopnosti snížení oxidačního poškození se předpokládalo, že vysoký příjem antioxidantů prostřednictvím doplňků stravy může snížit riziko onemocnění a může být dokonce výhodný pro léčbu.

Nicméně další výzkum dospěl k závěru, že pokud jde o prevenci nemocí, neexistuje žádná výhoda velmi vysokého příjmu antioxidantů, a navíc existuje podezření, že je to i paradoxně škodlivé. Je tedy vždy nutno dodržovat doporučenou maximální denní dávku uvedenou výrobcem.

Autor: Magazín o zdraví, nemocech, hubnutí, dietě, bylinkách a diskuzní forum

Musíte být přihlášení


Avatar uživatele kiki
kiki odpvěděl/a: #2
Podle meho názoru stačí dostatečně konzumovat ovoce a zeleninu, v nich je vitamínů, tedy antioxidantů plno
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #3
Antioxidanty jsou synonymem toho dobrého, co bysme měli konzumovat, abychom se vyvarovali stárnutí a různých neblahým nemocem. Ale jak se tu píše, tak bychom si měli dát pozor na doplňky stravy a s tím plně souhlasím.
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #4
Tady se nám ty dobře míněné informace nějak dostávají do střetu - v jednom textu se píše, že citrusy nepapat neb exotické ovoce není pro našince to pravé ořechové, ale zase prospěšných antioxidantů je v něm plno. Tak jak to vyřešit - já bych zůstala u citronů, ty povoluje i taková benevolentnější verze makrobiotiky, a to už je říct.
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #5
Tak se možná myslí, že by je měli jíst lidé, kteří žijí v tropech, protože pro ty by prospěšné byly. Ale sama citrony a citrusové plody jím a jí je celá má rodina. Taky si myslím, že všeho s mírou je nejlepší cesta ke stravování. Odmítáním něčeho asi tělu nepomůžeme. Pokud to ted není něco, co by mu vyloženě škodilo - jako cigarety :(
Avatar uživatele Schwabka
Schwabka odpvěděl/a: #6
Asi ano, pomeranče jsou určitě super pro lidi, kteří bydlí v místech, kde se pěstují. Není od věci občas si ho dát, ale nemělo by se to přehánět, pak mohou vzniknout třeba i alergické reakce apod.
Avatar uživatele manufaktura
manufaktura odpvěděl/a: #7
Taky si je občas dáme, ale když je teď sezóna našeho ovoce a zeleniny a můžete si nasbírat cibuli, brambory, česnke, červený rybíz, maliny, černý rybíz, angrešt, moruše, za chvíli i ořechy, rajčata, kedlubny, pórek a nevím, co ještě všechno, tak není potřeba sahat po exotickém ovoci. Jinak je tomu třeba kolem Vánoc, kdy citrusy na stůl patří.